31 Oktober, 2010

Saham Terkenal atau Saham Kurang Dikenali?

Pilihan bergantung kepada risiko yang sanggup anda tanggung dan pulangan yang anda sasarkan

(Nota: Memandangkan saya berada di luar negara untuk tempoh tertentu dan tidak berapa pasti akan mendapat sambungan Internet di sana, saya mengulang siar beberapa artikel yang saya anggap relevan.  Semua ulasan dan soalan tetap dialu-alukan tetapi kemungkinan hanya akan dijawab apabila saya pulang)

Apabila saham Maxis disenaraikan semula tidak lama, timbul minat di kalangan pelabur untuk mendapatkan sahamnya menerusi IPO dan menerusi pasaran terbuka.

Forum pelaburan, laman berita dan juga blog pelaburan kerap menceritakan tentang saham ini. Malah ada juga pembaca blog ini yang bertanya saya mengenai baik buruk membeli saham Maxis.

Fenomena ini memang satu perkara biasa. Maklumlah Maxis syarikat besar dan juga terkenal. Perkara yang sama dilihat dengan saham besar dan terkenal lain. Saham seperti Tenaga, Telekom, Maybank, IOI, Gamuda, CIMB dan beberapa saham besar lain sering menjadi bahan liputan dan perbualan.

Kebanyakan syarikat brokerage ada meliputi saham ini. Kekuatan dan kelemahannya diketahui ramai. Volumnya dagangannya juga besar.

Tetapi patutkah kita sebagai pelabur kecil memilih saham-saham ini. Jawapannya ialah bergantung kepada sasaran anda.

Tidak dinafikan bahawa saham-saham ini kukuh, tetapi segala maklumat mengenainya sudah di 'priced in'. Ini bermakna adalah susah untuk mencatatkan keuntungan lebih besar daripada normal daripada saham-saham ini.

Di samping itu, pertumbuhan saham besar juga tidak begitu pantas, ini kerana pasarannya sudah matang dan pertumbuhan kalau dicapai pun adalah pada kadar normal sahaja.

Tetapi perniagaannya mantap dan pelabur yakin bahawa kalau pun ada masalah, syarikat tersebut dengan rekod pencapaian lama yang kukuh, mampu bertahan dan pulih daripadanya.

Jika anda membeli saham-saham besar, pulangan yang anda perolehi adalah kenaikan harga normal dan juga hasil dividen yang dibayar. Adalah sukar untuk menggandakan wang anda dalam masa tiga hingga lima tahun.

Sebaliknya bagi saham berkualiti yang kurang terkenal, kebanyakan syarikat penganalisis belum membuat coverage terhadapnya. Justeru terdapat potensi bahawa saham tersebut undervalued kerana kurang mendapat perhatian.

Selain itu, potensi pertumbuhannya juga masih luas, sama ada kerana industri masih di peringkat pertumbuhan, atau syarikat masih lagi menguasai bahagian pasaran kecil dalam pasaran yang amat besar.

Tetapi risiko membeli saham seperti ini lazimnya lebih tinggi dan volum dagangannya lebih rendah. Di samping itu, bagi syarikat yang kurang terkenal, anda kena rajin mengumpulkan maklumat mengenai syarikat.

Saya sendiri lebih suka melabur dalam syarikat yang kurang terkenal, dan memegangnya sehingga ia menjadi terkenal. Selepas menjadi terkenal, saya jual apabila rasa harganya menarik dan tidak lagi melabur dalam saham itu, melainkan berlaku kejatuhan ketara.

Ada banyak syarikat yang dulu kurang terkenal, tetapi sekarang sudah menjadi saham besar atau gergasi seperti KPJ Healthcare, DiGi dan Supermax Corporation. Malah jika dilihat Supermax, hanya setahun lepas siapa hiraukan tentang Supermax? Sekarang ini ramai orang nak 'main' saham ini.

Terpulang kepada anda menentukan jenis saham yang menjadi pilihan, bergantung kepada risiko-pulangan yang sesuai dengan anda.

Cuma apa yang saya ingin tekankan di sini ialah pertama, pilihan pelaburan tidak hanya terhad kepada nama-nama besar sahaja, dan kedua saham besar tidak semestinya saham yang bagus.

Tiada ulasan: