14 Oktober, 2010

Pasaran Saham Cecah 1500

Kegusaran ekonomi global tidak halang pasaran Malaysia
Namun pelabur perlu sentiasa berwaspada bila berdagang

Nampaknya kebimbangan beberapa pakar ekonomi terkenal mengenai ekonomi global yang semakin perlahan pada suku ketiga 2010, walaupun tepat, nampaknya tidak ada kesan langsung terhadap pasaran saham.

Malah saya sendiri membuat keputusan untuk tunggu dan lihat sejak suku ketiga tahun kerana bimbang keadaan ekonomi akan menjejaskan pasaran tetapi ternyata ramalan saya tidak tepat sama sekali.

Indeks pasaran saham, telah naik ke paras yang amat tinggi dalam tempoh 2 tahun ini, telah mencecah 1500 pada pagi ini, pasaran dijangka mencapai paras rekod lebih 1500 mata tidak lama lagi.

FBM KLCI



FBM Emas Shariah


Dipetik daripada Bursastation

Sebenarnya, banyak dana dari negara maju sedang menuju ke pasaran sedang membangun termasuklah Malaysia, dan faktor ini serta kelemahan USD dan kekuatan Ringgit menyaksikan pasaran Malaysia semakin hangat.

Cuma pelabur yang mengambil kesempatan daripada kenaikan ini diharapkan berhati-hati dan sentiasa mematuhi tahap stop loss yang ditetapkan.  Malah bagi pelabur fundamental pun, saya cadangkan untuk letakkan juga trailing stop atau stop loss secara khusus untuk keadaan semasa.

Kalau saham terus naik, bagus untuk anda tetapi jika berlaku exogenous shock atau peristiwa black swan, maka anda seharusnya boleh lock-in keuntungan atau sekurang-kurangnya mengehadkan kerugian.

Perlu diingat bahawa pasaran Malaysia kini antara yang paling hangat tetapi sentiasa berwaspada kepada beberapa risiko:

1. RM naik berbanding USD, banyak syarikat pengeksport akan rasai kesannya
2. Pengurangan permintaan dari AS dan Eropah kerana ekonomi yang masih bermasalah
3. Bank Pusat negara maju  menyuntik sejumlah dana yang besar dalam sistem yang boleh mewujudkan kenaikan  pasaran dan harga aset, termasuk komoditi, dalam jangka pendek tetapi membawa risiko dalam jangk panjang..
4.  Kenaikan harga komoditi akan memberi sedikit tekanan kepada mereka yang menggunakan input bahan tersebut.
5.  Pertikaian mata wang antara negara gergasi.

Pada pendapat saya pada suku ketiga ini, keputusan syarikat pengeluar minyak sawit dan syarikat yang terlibat dalam komoditi akan paling menyerlah, berasaskan peningkatan harga bahan mentah tersebut kebelakangan ini.


 
Ramai penganalisis, penulis blog dan pengurus dana, antaranya yang amat terkenal, meramalkan aliran masuk wang ke pasaran sedang membangun akan terus menaikkan harga saham dan komoditi. Pandangan pakar pelaburan terkenal agak berbeza dengan ramalan pakar ekonomi.

Tetapi saya masih dengan pendekatan amat berhati-hati dan konservatif kerana pada masa inilah ramai yang lupa tentang risiko pasaran.

Pendek kata jika anda mahu menunggang lembu jantan yang sedang mengganas dan mara dengan gagah ke depan, teruskan, tapi jangan lupa pakai topi keledar untuk membolehkan anda lompat dengan selamat sebelum lembu terlanggar pagar atau tiang!

Tiada ulasan: