18 Oktober, 2010

Bajet oh Bajet

Tidak boleh mengharapkan manfaat peribadi sahaja

Bajet 2011 telah diumumkan baru-baru ini dan bajet kali ini terpaksa dirangka dengan teliti untuk mencapai pengurangan deifisit tetapi tanpa mengekang perbelanjaan untuk terus merangsangkan ekonomi.

Justeru, insentif yang diberikan untuk orang biasa nampakanya amat sedikit atau tiada langsung bagi sesetengah individu.


Berikut adalah antara insentif yang diberikan:
  1. Pelepasan duti setem 50% bagi pembeli rumah kali pertama untuk rumah di bawah RM350,000
  2. Pelepasan duti setem 50% bagi perjanjian pinjaman perumahan bawah RM350,000, juga untuk pembeli kali pertama
  3. Jaminan  atas wang muka 10% menerusi skim rumah pertamaku bagi pembeli rumah pertama dengan pendapatan seisi rumah di bawah RM3,000.
  4. Pelepasan perubatan individu RM5,000 dilanjutkan kepada perubatan ibu bapa
  5. Pelepasan cukai jualan 10% bagi telefon bimbit.
Sementara itu, antara cukai yang dinaikkan:
  1. Cukai perkhidmatan dinaikan 6%.
  2. Cukai perkhidmatan 6% atas khidmat TV berbayar

Selepas menilai, saya dapati bajet ini akan menyebabkan saya bayar lebih cukai kerana insentif adalah amat terkhusus sedangkan kenaikan cukai berbentuk umum dan terkena kepada sebilangan besar orang.

Tetapi kita tidak boleh banyak merungut kerana adalah kurang wajar mengharapkan gula-gula setiap tahun.  Kita perlu sedar dalam keadaan tertentu, kerajaan tidak mampu memberikan insentif yang terlalu besar.

Walau apa pun, satu perkembangan yang agak menghampakan ialah pembinaan bangunan 100 tingkat di sekitar Stadium Negara atau Merdeka.  Ini jelas menunjukkan bahawa ada sesetengah pihak masih tidak faham kehendak rakyat.

Pembinaan projek seperti ini hanya akan menambahkan bekalan ruang pejabat dan kesesakan di kawasan sekitar.  Selain itu, projek ini membuka pintu yang luas bagi kritikan tentang penggunaan projek untuk membiayai keperluan politik (saya tak perlu dan tak mahu mengulas lebih lanjut).   Sama ada dakwaan benar atau tidak, begitulah persepsinya.

Tidak dinafikan kita sebagai rakyat, kita perlu memainkan peranan kita untuk memastikan kewangan negara kukuh, tetapi pihak yang memerintah juga perlu memastikan yang pembaziran tidak berlaku dan kekayaan diagihkan dengan adil.

Nota:  Satu masa dulu dipanggil Belanjawan...kenapalah ditukar jadi Bajet pulak, tak sedap langsung.

1 ulasan:

~ #TinieFabulous ~ berkata...

saya sokong!!...w/pon dlm kotak fikiran nih masih mencari gula-gula yg ada pd bajet tersbut. ;p