21 Oktober, 2010

Pasaran Saham Bukan Lubuk Emas

Sentiasa berhati-hati dan bersabar apabila melabur

Kadang-kadang saya rasa agak kurang selesa untuk melihat perkataan jutawan di hadapan perkataan saham.  Seolah-seolah jutawan itu adalah hasil yang pasti diperolehi daripada pelaburan saham, jika anda mengambil langkah X, Y dan Z.

Pada pendapat saya, ini memberikan gambaran yang kurang realistik tentang pelaburan saham, seolah-olah dengan sedikit usaha dan ilmu, kita boleh main saham dan jadi jutawan.

Membaca satu buku atau pergi ke satu seminar tidak akan menjadikan anda jutawan saham. Begitu juga sepuluh seminar atau sepuluh buku. Sebab itu saya enggan menggunakan perkataan jutawan dalam buku atau pembentangan saya.

Apa yang patut kita usahakan ialah menjadi pelabur yang mampu:
  1. Mendapatkan pulangan lebih tinggi daripada kadar tanpa risiko atau risk free rate.
  2. Mendapatkan pulangan konsisten tahun demi tahun sehingga pulangan terkompaun menjadikan pelaburan kecil menjadi habuan lumayan.
  3. Sentiasa memantau risiko dan tidak mengambil risiko yang terlalu tinggi.
  4. Sedar bahawa pasaran saham bukan sumber pendapatan tetapi sumber pulangan.
Kecuali anda seorang remisier atau stock broker, berdagang sepenuh masa dalam pasaran dengan harapan untuk meraih pendapatan adalah sesuatu yang berisiko tinggi dan tidak produktif untuk negara.

Walaupun jika anda satu atau dua orang daripda seratus yang berjaya melakukannya, tetapi anda sebenarnya tidak menyumbang apa-apa kepada ekonomi.

Jika anda membeli buku saya (dan buku-buku lain) dan mengikut segala langkah yang dicadangkan, masih belum ada kepastian yang anda boleh untung, walaupun kebarangkalian untung lebih tinggi dengan lebih banyak ilmu di dada.

Jadikan pelaburan saham sebagai cara untuk membina aset anda secara beransur-ansur, dan sebahagian daripada strategi pelaburan keseluruhan yang terpelbagai.  Jangan ingat pasaran saham ialah satu tempat di mana jika anda buat A apabila berlaku B, maka hasilnya ialah C.

Bukan semudah itu.  Terlalu banyak variable yang terlibat. Kita perlu sentiasa mengemaskini dan menambah ilmu untuk berjaya, dan jangan ingat ada kepastian untung dalam apa jua keadaan.

Tiada ulasan: