10 Oktober, 2010

Merungkai Kejatuhan JCY International

Saham dibelenggu beberapa faktor sukar dikawal

Seorang pembaca telah mengemukakan soalan tentang JCY International, atau lebih khusus lagi mengapa saham JCY International jatuh.

JCY International ialah sebuah syarikat pengeluar komponen cakera keras (hard disk -HDD) komputer yang baru sahaja disenaraikan tahun ini. Daripada laman webnya, syarikat ini memberi tumpuan kepada perniagaan HDD sahaja.

Terus terang saya katakan saham ini bukan dalam radar saya walapun selepas disenaraikan, JCY dianggap hangat dan ramai yang membincangkannya.  Sebabnya ialah:

1. Saham ini baru tersenarai. Belum ada track record sebagai listed company. Rekod sebagai syarikat tidak tersenarai pada saya tidak boleh diambil kira kerana banyak peraturan yang perlu dipatuhi sebagai syarikat tersenarai. Secara peribadi saya mahu melihat rekod sekurang-kurangnya 2 tahun (atau lapan keputusan suku tahunan). 

2. Bekalan dan permintaan adalah di luar kawalan syarikat, sedangkan prestasi perniagaan seperti ini amat bergantung kepada bekalan dan permintaan.  

3. Berasaskan maklumat yang perolehi, JCY bergantung semata-mata kepada pasaran HDD.  Bagaimana kalau penggunaan smartphone dan produk lain dengan kapasiti simpanan lebih kecil meletup dan semakin ramai orang menggunakan smartphone berbanding komputer untuk melayari Internet?

Sebenarnya prestasi suku ketiga JCB adalah sederhana dan tidaklah teruk tetapi malangnya jangkaan atau expectation terhadap syarikat tinggi menggunung semasa penyenaraian. Maka prestasi syarikat berbanding unjuran yang dibuat oleh research house adalah jauh meleset.

Dipetik daripada Bursa Station

Pendek kata ramai pelabur yang membeli mengharapkan prestasi hebat telah hampa. Antara keadaan yang membelenggu JCY ialah kelemahan ekonomi AS dan Eropah buat masa ini yang membawa kepada permintaan lebih rendah untuk komputer, selain situasi di mana terdapat kapasiti berlebihan dalam industri.

Saya meramalkan kelemahan ekonomi di pasarannya akan terus berterusan sekurang-kurangnya untuk tempoh 6 bulan lagi.  Justeru prestasinya mungkin mendatar sehinggalah permintaan untuk produknya meningkat kembali.

Kesimpulannya, untuk menilai JCY International, analisis paling penting ialah permintaan dan bekalan untuk produknya, yang berkait rapat dengan keadaan ekonomi dunia. Walau betapa hebatnya pengurusan, perniagaan seperti ini tidak ada kuasa untuk mengawal faktor luarannya.

Satu lagi kesimpulan ialah jika semasa penyenaraian ada unjuran tertentu dibuat dan syarikat gagal menepati unjuran tersebut, maka pelabur akan angkat kaki menyebabkan sahamnya jatuh.

Walau apa pun, saya ulangi sekali lagi prestasinya bukanlah teruk, cuma tidak menepati sasaran sahaja.  Terpulang kepada pelabur untuk pegang untuk jangka panjang untuk mengharapkan prestasi kembali pulih atau menjual dan mencari peluang lain.

Tiada ulasan: