07 Oktober, 2010

Jim Rogers: Labur Dalam Aset Fizikal

Pelabur legenda syorkan logam berharga dan komoditi pertanian

Siapakah Jim Rogers? Beliau merupakan pengasas bersama Quantum Fund pada tahun 1970an yang mencatatkan pulangan tinggi untuk tempoh 10 tahun. Beliau telah bersara daripada Quantum Fund pada 1980an. Pada than 1998, Rogers telah mengasaskan Rogers International Commodity Index.

Kini beliau menetap di Singapura kerana berpendapat Asia akan menerajui dunia pada masa akan datang, dengan diketuai oleh China.

Jim Rogers juga telah menulis beberapa buah buku termasuk Hot Commodities: How Anyone Can Invest Profitably in the World's Best Market, A Bull in China: Investing Profitably in the World's Greatest Market dan A Gift to My Children: A Father''s Lessons For Life and Investing.


Menurut temu ramah terbaru beliau di Yahoo, banyak pasaran sedang naik sekarang tetapi ekonomi semakin merosot.  Umumnya di kebanyakan tempat saham, emas, tenaga dan komoditi lain meningkat selepas Bank of Japan menurunkan kadar faedah kepada sifar.  Bank Pusat AS juga dijangka meneruskan program perlonggaran kuantitatif.  Ini bermakna mereka mencetak lebih banyak wang untuk menangani kegawatan ekonomi.

Justeru menrurut beliau antara pelaburan terbaik sekarang ialah logam berharga dan juga komoditi pertanian. Malah, beliau lebih meyakini komoditi pertanian berbanding logam. Jim Rogers berjenaka bahawa inilah masa terbaik unutk menjadi seorang peladang!

Pada pendapat beliau, Bank-Bank Pusat di seluruh dunia akan terus mencetak wang dan menyebabkan logam berharga meningkat.  Pada pandangannya emas, walaupun sudah naik ke tahap tinggi, dijangka akan mendatar atau turun buat seketika, tetapi akan terus naik lagi.

Menurutnya, adalah lebih baik untuk memiliki komoditi itu sendiri berbanding saham syarikat dalam komoditi kerana kalau membeli saham syarikat komoditi, mungkin kita tersalah pilih dan tidak dapat mengambil kesempatan.  Namun begitu kalau kita memilih syarikat yang betul kita berpotensi untung besar.

Bagi pelabur yang mahu sedikit pendedahan  dalam komoditi atau sumber logam dengan cara yang patuh syariah, cara paling selamat ialah membeli unit amanah yang melabur dalam syarikat komoditi dan juga logam berharga. Pelaburan langsung dalam niaga hadapan komoditi juga boleh dilakukan tetapi anda perlu mendalami ilmunya terlebih dahulu dan memastikan kaedahnya patuh syariah.   

Sementara itu, dari segi logam berharga, emas  ialah satu lagi pelaburan yang boleh dilaburkan dengan mudah menerusi akaun pelaburan emas di beberapa buah bank.

Walau apa pun, perlu diingat ini satu pendapat peribadi beliau sahaja. Ramai pakar lain yang mempunyai pendapat yang berbeza. Pastikan anda mengimbangi dan menilai segala maklumat sebelum menentukan di mana untuk meletakkan wang anda dalam keadaan semasa yang agak sukar dibaca.

Tiada ulasan: