29 Oktober, 2010

Kumpul Harta untuk Menunaikan Haji

Usaha gigih bina kekayaan untuk penuhi tuntutan Ilahi

Salah satu daripada matlamat utama kita bekerja keras dan mengumpulkan harta ialah untuk menunaikan ibadat haji yang merupakan salah satu daripada rukun Islam.

Seperti yang kita sedia maklum, untuk menunaikan haji bukannya murah, terutamanya jika anda memilih bila anda mahu pergi.

Jika tidak, anda perlu menunggu giliran untuk pergi menerusi muassassah dan tak silap saya sekarang ini tempoh menunggunya adalah kira-kira 20 tahun! Mereka yang lanjut usia atau sakit biasanya diberi keutamaan dan boleh pergi jauh lebih cepat, tertakluk kepada penerimaan rayuan masing-masing.

Dengan pakej muassassah pun anda perlu membayar RM10,000, (itupan dengan subsidi RM3,000) manakala bagi pakej haji dengan tabung haji travel dan pakej swasta, pakej paling minimum sekarang ialah RM20,000.

Jadi kita boleh bayangkan bahawa harga pakej tersebut dijangka akan bertambah pada tahun-tahun akan datang, terutamanya dengan pemodenan kawasan sekitar Masjidil Haram yang dijangka siap pada 2020.

Ini belum lagi mengambil kira perbelanjaan di sana, termasuklah pembayaran dam atau korban (jika mahu) dan sebagainya, dan juga pelbagai perbelanjaan lain. Mungkin sekurang-kurangnya RM2,000 perlu diperuntukkan.

Harus diingat bahawa wang untuk dibawa ke tanah suci hendaklah dari sumber yang halal. Jadi untuk memudahkan anda menabung untuk tujuan ini, bukalah akaun Tabung Haji dan bina satu dana berasingan untuk tujuan ke Mekah.

Walaupun pulangan TH di sekitar 5% sahaja, duit tersebut telah dibayar zakat, jadi anda tidak perlu mengeluarkan zakat lagi.Jika anda menabung untuk jangka panjang, maka pulangan Tabung Haji memang agak memuaskan bagi sesuatu kaedah simpanan yang hampir risk free.

Akhir sekali, saya ingin mencadangkan agar wang yang dikumpul untuk haji TIDAK disimpan di ASB walaupun ia dianggap halal atas kepentingan umum.  Kita semua tahu ada syarikat non-compliant yang dipegang oleh PNB menerusi dana ASB.  Cuba gunakan kaedah yang sememangnya tidak diragui untuk mendapatkan pulangan bagi menunaikan Haji.

Nota: Saya tiada di Malaysia selama sebulan setengah. Maka artikel blog sama ada akan diulang siar atau jika ada sambungan Internet, saya akan menulis mengenai perjalanan saya. Semua soalan terus ke emel atau menerusi blog akan saya jawab bila saya pulang.

Tiada ulasan: