04 November, 2010

Bandar Mekah Al-Mukarramah

Menjalani proses peluasan dan pembaharuan

Walaupun kita mengenali Mekah sebagai tanah haram, bandar ini sebenarnya merupakan sebuah bandar komersil yang sibuk.

Pengunjung yang datang buat pertama kami ke bandar ini yang ingin beribadat dalam keadaan tenang mungkin terkejut dengan keadaan hiruk-pikuk di luar sahaja sempadan Masjidil Haram.




Bandar ini mempunyai industri pesat berasaskan haji dan umrah, yang merupakan satu sumber pendapatan penting.  Malah, ada Kementerian khusus untuk tujuan ini.

Memandangkan sejarahnya yang panjang serta pembaharuan dan pembangunan pesat yang sedang dijalankan, maka kita dapat melihat bangunan lama dan bangunan baru bersifat supermodern berdiri sebelah-menyebelah.

Malah satu pelan induk sedang dilaksanakan untuk meluaskan kawasan Masjidil Haram disempedani bangunan-bangunan serba moden di mana pelan ini dijangka siap sepenuhnya menjelang 2020. Menara Jam sudah siap tahun ini. Bangunan dibina amat berdekatan antara satu sama lain di jalan menuju ke Masjidil Haram.

Namun dengan pembangunan seperti ini, wujud kebimbangan tentang kos yang semakin meningkat bagi penginapan yang berhampiran dengan Masjidil Haram.



Hotel-hotel di sini adalah sederhana sahaja tetapi kosnya bergantung kepada jarak daripada Masjidil Haram.  Menurut Tabung Haji, kita membayar 'for the location' dan bukannya untuk kemudahan yang ditawarkan.

Memang lalu-lintas di sini boleh mengalahkan Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Bagi kita di Malaysia memang tak ada masalah kerana sudah biasa, tapi saya lihat jemaah yang datang dari negara kurang membangun dan kawasan pedalaman agak gerun dengan lalu-lintas dan bunyi hon yang tidak henti-henti.

Seperti di Malaysia, kedai-kedainya kebanyakannya dikendalikan oleh pekerja asing dari pelbagai negara.  Malah jika anda pandai berbahasa Urdu (India/Pakistan), anda memang senang berkomunikasi di sini.

Sesetengah pekerja yang memang pandai berbahasa Melayu untuk menarik perhatian jemaah Malaysia dan Indonesia. Bukan itu sahaja, ada juga kedai yang dimiliki oleh orang Malaysia. Selain itu ramai penjaja menempatkan diri secara strategik untuk menarik pelanggan yang pergi dan balik dari masjid.

Bagi jemaah yang datang dari Madinah atau terus dari Kuala Lumpur, tanggapan pertama mungkin kejutan tetapi setelah merehatkan diri dan menenangkan keadaan dan masuk ke Masijidil Haram, maka barulah dapat membiasakan diri dengan rentak kehidupan di kota Mekah.

Ternyata selain daripada Masjidil Haram, bandar ini ada daya tarikannya sendiri, terutamanya kepelbagaian umat Islam yang berada dan berniaga di dalamnya dari seluruh pelusuk dunia. 

Diharapkan pemodenan yang dilakukan pada masa depan tidak melenyapkan lorong-lorong kecil dan segala kepelbagaian yang wujud di sini.

Tiada ulasan: