07 November, 2010

Kriteria Pemilihan Saham

Meninjau beberapa cara memilih saham dengan fundamental analysis

(Nota: Memandangkan saya berada di luar negara untuk tempoh tertentu dan tidak berapa pasti akan mendapat sambungan Internet di sana, saya mengulang siar beberapa artikel yang saya anggap relevan.  Semua ulasan dan soalan tetap dialu-alukan tetapi kemungkinan hanya akan dijawab apabila saya pulang)

Sekiranya anda memilih saham berasaskan fundamental analysis (analisis asas), berikut adalah beberapa kriteia yang boleh anda gunakan dalam proses pemilihan..

1. Nisbah Harga Pendapatan atau P/E Ratio yang rendah, dengan pendapatan yang diramalkan meningkat
Nota:
- Mencari saham P/E rendah adalah senang, tetapi meramalkan sama ada syarikat akan meningkatkan keuntungan pada tahun kewangan akan datang adalah lebih susah.
- Berasaskan pemerhatian saya, saham dengan P/E rendah tidak akan naik harganya jika keuntungannya merosot.

2. Harga saham lebih rendah daripada aset ketara bersih, aset semasa bersih atau tunai bersih sesaham
Contoh: IGB, Dijaya
Nota:
- Bergantung kepada jenis aset syarikat.
- Kadangkala ada aset yang tak berfaedah dalam buku, justeru pelabur perlu berhati-hati.
- Saya lebih suka guna kaedah ini untuk menilai syarikat hartanah.

3. Turnaround Play - Ramalkan pemulihan syarikat
Cth MAS dan Proton yang menghadapi masalah satu ketika dulu.
Nota:
- Kaedah risiko tinggi / ganjaran tinggi
- Kadang-kadang syarikat tersebut gagal dipulihkan.

4. Ada potensi masa depan , jualan makin meningkat tapi catat kerugian
Cth: Ingress yang sudah tiga tahun rugi tetapi jualannya meningkat dan dijangka untung tahun ini.
Nota:
- Juga kaedah risiko tinggi/ganjaran tinggi
- Boleh cuba menilai menggunakan Price/Sales Ratio yang dipelopori Ken Fisher
- Kadang-kadang tak menjadi, seperti Nasioncom

5. Bayaran dividen tinggi, pertumbuhan stabil
Cth: F&N,Nestle: syarikat yang sungguh mantap
Nota:
- Jangan harap untuk menggandakan wang anda dalam jangka pendek
- Boleh memberikan pulangan dividen stabil dan mempunyai risiko rendah.

Kriteria di atas adalah antara cara saya memilih saham. Tetapi kaedah paling kerap saya gunakan sekarang ialah kaedah No.1 kerana prestasi banyak saham biasanya bergantung kepada prestasi keuntungannya. Saya juga suka kaedah No.4 tetapi untuk saham-saham sebegini, saya tetapkan stop loss atau trailing stop untuk menghadkan kerugian atau mengunci keuntungan yang sudah diperolehi.

Kaedah dan saham yang anda pilih bergantung kepada toleransi risiko anda. Jangan guna kaedah 3 dan 4 jika anda tidak sanggup menanggung risiko. Gunakan kaedah yang anda rasa selesa.

Tiada ulasan: