20 November, 2010

Adakah volum dagangan penting?

Amat penting bagi dagangan jangka pendek

(Nota: Memandangkan saya berada di luar negara untuk tempoh tertentu dan tidak berapa pasti akan mendapat sambungan Internet di sana, saya mengulang siar beberapa artikel yang saya anggap relevan. Semua ulasan dan soalan tetap dialu-alukan tetapi kemungkinan hanya akan dijawab apabila saya pulang)

Volum dagangan, iaitu berapa banyak saham yang diperdagangkan setiap hari, menunjukkan tahap minat pelabur terhadap sesuatu saham.

Ada saham yang volumnya sentiasa tinggi, ini termasuk saham-saham besar yang terkenal dan juga saham-saham kecil popular yang menjadi kegemaran spekulator.

Volum amat penting jika anda berdagang dalam jangka pendek kerana dengan volum yang tinggi, anda akan mendapat kepastian bahawa wujud pembeli jika anda mahu menjual, tidak kiralah sama ada kerana mengambil untung atau untuk mengehadkan kerugian.

Kalau tak ada volum, apabila anda hendak menjual, anda mungkin perlu menjual pada harga yang jauh lebih rendah, iaitu pada tahap di mana terdapat bidder. Sebab itulah volum dagangan sangat penting.

Tetapi bagi pelabur yang lebih mengutamakan fundamentals seperti saya, volum dagangan tidaklah penting (melainkan saham itu langsung tiada volum). Ini kerana beliau dan jualan boleh dibuat secara perlahan-lahan dalam jangka masa tertentu.

Lagipun sesuatu saham yang volumnya rendah pada masa tertentu mungkin meningkat dengan ketara pada masa depan disebabkan peningkatan prestasi atau populariti. Cuba kita lihat graf di bawah:

Dipetik daripada Bursa Station

Kita dapat perhatikan di sini bahawa tahun 2008 volum dagangan Supermax sangat rendah, tetapi apabila prestasinya mula menyerlah, volum dagangan juga kian meningkat.

Malah saya ada membeli dan menjual saham yang volumnya rendah apabila membeli dan masih rendah apabila saya jual, tanpa sebarang masalah, cuma proses ini saya lakukan dalam dua tiga transaksi bagi belian dan juga jualan.

Sebab itu saya katakan bahawa bagi saya sebagai pelabur, volum tidak penting tetapi jika anda seorang pedagang, adalah lebih baik jika anda hanya menjual beli saham yang mempunyai volum dagangan yang menckupi.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Harap dapat terangkan lebih lanjut bagaimana menentukan samada sesuatu volume itu tinggi atau rendah untuk sesuatu saham.


Bagaimana menentukan volumdagangan adalah mencukupi?

Terima kasih, untuk semua informasi yg sangat berguna di share di sini.

Unknown berkata...

Wasalam,

Saya akan jawab soalan ini dalam dua tiga posting blog akan datang.

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih.