29 November, 2010

Tabungan Bulanan: Simpan atau Labur?

Cara anda memanfaatkan tabungan bulanan bergantung
kepada kesanggupan anda menanggung risiko


(Nota: Memandangkan saya berada di luar negara untuk tempoh tertentu dan tidak berapa pasti akan mendapat sambungan Internet di sana, saya mengulang siar beberapa artikel yang saya anggap relevan. Semua ulasan dan soalan tetap dialu-alukan tetapi kemungkinan hanya akan dijawab apabila saya pulang)

Saya pernah membincangkan tentang konsep 'Pay Yourself First' dan 'Automatic Savings' dalam posting lama saya. Saya menjelaskan bahawa pakar perancangan kewangan menggalakkan anda menyimpan dahulu peratus tertentu daripada gaji anda (sekurang-kurangnya 10%) sebelum membuat sebarang perbelanjaan lain.

Selain itu, saya juga menyebut bahawa ada pakar, termasuk David Bach, penulis buku The Automatic Millionnaire yang mencadangkan agar anda membuat tabungan secara automatik, iaitu menerusi arahan tetap dari akaun semasa kepada instrumen simpanan atau pelaburan anda.

Persoalan bagi orang ramai ialah adakah tabungan automatik ini patut disimpan atau dilaburkan?

Pada pandangan saya, produk simpanan ialah produk yang tetap nilainya, iaitu jika anda menyimpan RM10,000 anda akan mendapat balik sekurang-kurangnya jumlah itu, ditambah keuntungan yang diperolehi daripada produk tersebut.

Antara produk yang saya kategorikan sebagai simpanan termasuk

1. Akaun simpanan di Bank/Bank Islam
2. Akaun simpanan tetap/pelaburan di Bank/Bank Islam
3. Tabung Haji
4. ASW/ASB/ASD/AS1M

Walaupun ada di antara produk di atas merupakan produk pelaburan (seperti ASB), wang pokok pelabur adalah hampir terjamin dan nilainya tidak berubah-ubah.

Produk dalam kategori pelaburan termasuklah:

1. Kebanyakan produk unit amanah
2. Akaun simpanan emas
3. Segala instrumen dan saham yang dijual di pasaran saham

Bagi sesetengah orang, mereka akan simpan hanya jumlah tunai kecemasan antara 3 hingga 6 bulan gaji dalam instrumen simpanan dan selepas jumlah itu, tabungan mereka akan dilaburkan.

Sesetengah orang lain pula tidak mahu melabur dan mahukan keselamatan dengan menabung semuanya dalam produk simpanan.

Jika anda berjumpa ejen unit amanah, mereka sudah tentulah akan menggalakkan anda menabung dengan menggunakan produk mereka.

Secara peribadi saya lebih suka simpan 10% pertama dalam produk simpanan. Jika lebih daripada itu, maka boleh gunakan untuk melabur.

Walaupun yakin dapat melabur dengan bijak dan walaupun saya seorang yang sanggup menanggung risiko, perkara pertama yang saya utamakan ialah keselamatan kewangan.

Terpulang kepada anda tentang nisbah yang paling sesuai bagi anda, tetapi saya syorkan jangan terlalu agresif melabur sehinggalah anda membina tahap simpanan yang selesa terlebih dahulu.

Tiada ulasan: