30 Ogos, 2009

Contohi Cara Nabi Muhammad Berniaga

Jujur, amanah dan akhlak mulia aset sepanjang zaman

Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, ada baiknya kita mengambil iktibar daripada sifat-sifat Nabi Muhammad S.A.W. dalam urusan perniagaannya. Mungkin ramai yang tidak menjadikan Rasulullah S.A.W. sebagai contoh dalam bidang perniagaan tetapi hakikatnya ialah sebelum menerima wahyu, beliau adalah seorang ahli perniagaan yang handal.

Disebabkan kepandaian berniaga, Rasulullah S.A.W. telah dijemput untuk menjadi ahli misi perdagangan puak Quaraisy kerana baginda mempunyai daya penarik yang dapat meyakinkan orang lain untuk berniaga dengannya.

Baginda melakukan tugas dengan penuh minat dan perhatian serta menunaikan amanah dengan sempurna. Baginda digelar Al-Amin dan ternyata jujur, amanah dan berakhlak mulia. Berasaskan sifat-sifat ini, baginda telah diberi kepercayaan untuk mengetuai sebuah misi perdagangan ke Syam dan Mesopotamia.Berkat kejayaan dalam bidang perniagaan, baginda telah keluar dari belenggu kemiskinan.

Malah Siti Khadijah, yang akhirnya berkahwin debgan baginda, pernah melantik Rasulullah S.A.W. untuk mengetuai misi ke Syam untuk memperdagangkan barangan beliau dengan memberikan dua kali ganda upahnya.

Adakah sifat-sifat Baginda relevan dalam dunia hari ini? Bolehkah ahli perniagaan bersikap jujur, amanah dan berakhlak mulia dan pada masa yang sama mencapai kejayaan dalam perniagaan pada zaman moden yang urusannya sering bercampur-baur dengan rasuah, pecah amanah dan juga riba?

Saya rasa sudah tentu boleh jika kita berusaha. Kebanyakan pelanggan suka berurusan dengan peniaga yang jujur dan amanah. Manakala riba pula boleh dielakkan dengan berkembangnya perbankan dan kewangan Islam. Sama ada berniaga secara fizikal atau Internet, kejujuran anda menentukan sama ada pelanggan akan terus berniaga dengan anda dan memberitahu orang lain tentang anda.

Kadang-kadang saya hairan melihat mengapa umat Islam secara relatifnya kurang maju dari segi perniagaan, sedangkan Rasulnya sendiri pernah menjadi ahli perniagaan yang handal. Semoga umat Islam menjadikan Rasulullah S.A.W. sebagai role-model dalam perniagaan masing-masing untuk membolehkan mereka mencapai kejayaan yang besar.


Sumber: Lahirnya Cahaya Kebenaran, Sejarah Hidup Nabi Muhammad; Haji Husseiny bin Zambury, Al-Hidayah.

Nota: Selamat berpuasa dan salam kemerdekaan kepada para pembaca sekalian!

Tiada ulasan: