02 September, 2009

Guna Shareinvestor/Bursa Station Untuk Kaji Saham

Laman sehenti untuk dapatkan segala maklumat syarikat

Jika anda sudah lama mengikuti blog ini, anda akan mendapati bahawa saya menggunakan carta daripada Bursa Station. Manakala dalam buku saya pula, saya menggunakan carta Shareinvestor. Maklumat tersebut digunakan dengan kebenaran pemilik kedua-dua laman web iaitu Shareinvestor.com. Kedua-duanya amat berguna untuk mengumpul maklumat saham.

Shareinvestor.com.my
Laman ini membolehkan anda mendapatkan pelbagai maklumat di suatu tempat dengan percuma. Anda tidak perlu membayar untuk mendapatkan khidmat ini. Paling berguna ialah kemudahan cartanya. Anda boleh melihat carta pergerakan harga saham dari 2 minggu hingga ke 5 tahun, untuk menentukan trend dan pergerakan harga.

Selain daripada carta, anda juga boleh mendapatkan maklumat harga semasa serta segala paparan penting, seperti kaunter paling aktif, paling menguntungkan, paling rugi dan sebagainya. Anda juga boleh melihat pergerakan semua indeks yang ada. Namun, maklumat harga ini lewat selama 15 minit.

Manfaat terakhir ialah bahagian Factsheet yang memberikan sedikit latar belakang mengenai syarikat, laman web korporat selain maklumat terperinci mengenai jual beli saham syarikat pada sesuatu hari.

Bursa Station Basic
Bursastation pula ialah khidmat langganan daripada syarikat yang sama pada kos lebih kurang RM20 sebulan. Jika anda lebih serius melabur, perkhidmatan ini amat berguna. Ia menawarkan segala yang ditawarkan oleh Shareinvestor, tetapi dengan banyak ciri tambahan.

Pertama sekali, anda boleh memasukkan portfolio saham pilihan anda. Dan anda boleh menyusun sehingga 5 portfolio berbeza. Justeru, anda tidak perlu tercari-cari harga saham-saham anda setiap kali. Buka portfolio dan harga semua saham anda sudah diperolehi.

Dari segi carta pula, lebih banyak ciri ditawarkan termasuk jenis dan skala carta (Cth Candlestick, Bar Chart dan Line Chart). Malah carta disediakan untuk tempoh sehingga 20 tahun dan saya dapati ciri ini amat berguna sekali. Selain itu anda juga boleh merangka carta membandingkan dua saham pada satu carta, serta menetapkan pelbagai petunjuk teknikal (amat sesuai untuk trader yang menggunakan technical analysis), termasuk purata bergerak dan volum.

Satu lagi manfaat besar ialah maklumat asas yang disediakan, terutamanya pelabur berasaskan fundamental seperti saya. Antaranya termasuk laporan suku tahunan, separuh tahunan dan tahunan yang terkini. Semua maklumat ini dipetik dari Bursa Malaysia, yang mempunyai hubungan perniagaan dengan Shareinvestor, tetapi diolah ke dalam format yang lebih berguna.

Bursa Station Professional
Ini adalah perkhidmatan paling canggih yang ditawarkan Shareinvestor. Menawarkan pelbagai ciri tambahan seperti Dynamic Charts, Penggera Saham dan Maklumat Asas Secara Streaming. Perkhidmatan ini jauh lebih mahal dan sesuai bagi pelabur institusi, sepenuh masa atau pedagang / spekulator serius yang mahukan maklumat pantas dan terperinci.

Sebagai pelabur sambilan, saya rasa langganan asas sudah mencukupi. Malah perkhidmaan pecuma Shareinvestor pun sudah cukup baik dan boleh dimanfaatkan. Cuma anda perlu bekerja lebih keras sedikit untuk mengumpulkan maklumat lain satu-persatu di laman web Bursa Malaysia. Diharapkan sumber ini sedikit sebanyak dapat mempertajamkan kemahiran pelaburan anda.

2 ulasan:

azhar berkata...

terima kasih dengan maklumat ini..

Unknown berkata...

Salam Sdr Azhar

Terima kasih kerana singgah!