30 September, 2009

Urus Niaga Saham Kontra - Boleh atau Tidak?

Halal, kata Ustaz Zaharuddin, tapi dengan syarat

Terus-terang saya katakan saya pernah menjalankan urus niaga saham secara kontra tetapi tidak 100% pasti sama ada ia dibenarkan dalam Islam. Tetapi selepas mendengar penjelasan Ustaz Zaharuddin, penulis buku Wang Anda dan Islam dan Pensyarah Jabatan Ekonomi Islam, Kuliyah Ekonomi dan Sains Pengurusan Universiti Islam Antarabangsa, saya dan saya rasa ramai juga pelabur lain pasti terasa lega.

Urus niaga kontra berlaku apabila kita membeli sesuatu saham, tetapi menjualnya sebelum membuat bayaran, iaitu dalam tempoh T+3 (Hari Dagangan + 3 Hari).

Sebenarnya ada banyak sebab ini boleh berlaku, walaupun pada asalnya seseorang itu melabur untuk jangka panjang. Kadang kala, harga naik secara mendadak dalam tempoh satu dua hari dan anda rasa sudah mencapai sasaran anda, atau anda berpendapat harga akan jatuh kembali, jadi anda jual saham tersebut dalam tempoh T+3.

Dalam keadaan lain pula, mungkin ada berita yang keluar selepas anda membeli saham menyebabkan anda mahu melupuskan saham tersebut dengan pantas kerana anda tidak meramalkan berita tersebut semasa anda membeli.

Dalam sisipan Mega Utusan Malaysia pada hari Selesa, 29 September, Ustaz Zaharuddin menerangkan bahawa jika kita memang mempunyai wang yang mencukupi untuk membayar saham tersebut, maka urus niaga tersebut adalah halal.

Tetapi jika tidak ada wang yang mencukupi untuk menjelaskan pembelian dan memang urus niaga tersebut dilakukan dengan hasrat untuk menjualnya secara kontra, atau jika pelabur membeli menerusi akaun margin (yang mengenakan faedah), maka urus niaga tersebut adalah haram.

Saya rasa cara beliau membuat tafsiran amat meyakinkan dan menunjukkan beliau amat fasih dalam ilmu kewangan, selain daripada ilmu agama. Pendek kata, jika memang ada niat dan kemampuan untuk membayar, maka urus niaga tersebut samalah seperti urus niaga biasa.

Tiada ulasan: