27 September, 2009

Meninjau Garis Purata Bergerak

Memberikan gambaran lanjut tentang hala tuju saham

Walaupun saya umumnya menggunakan kaedah fundamental analysis atau analisis asas untuk menilai saham, satu kaedah analisis teknikal yang saya gunakan ialah garis purata bergerak atau moving average. Garis ini dapat memberikan gambaran lanjut tentang keputusan jual beli saham.

Garis purata bergerak ialah garis yang digunakan untuk mencatatkan harga purata untuk tempoh yang dikehendaki. Biasanya pelabur jangka pendek menggunakan purata antara 10 hari hingga 50 hari, manakala pelabur yang mahu melihat trend jangka panjang menggunakan garis purata 50 hari hingga 200 hari. Purata ini boleh digunakan untuk meninjau harga saham individu atau indeks pasaran saham.

Purata bergerak bermaksud harga atau angka terakhir digantikan dengan harga atau angka yang yang baru. Sebagai contoh, bagi purata bergerak 200 hari, harga hari pertama dalam siri harga akan digantikan dengan harga terbaru iaitu, harga hari ke 201. Proses penggantian ini dilakukan setiap hari. Sebab itu ia dinamakan purata bergerak.

Berikut adalah contoh garis purata bergerak bagi saham Kinsteel.

Dipetik daripada Bursa Station


Pada amnya pintasan antara dua garis purata bergerak dengan tempoh berbeza memberi petanda kepada pelabur. Umpamanya, jika purata garis merah 50 hari (jangka pendek) memintas garis purata (hijau) 100 hari dari bawah (jangka panjang), maka petandanya ialah positif, manakala jika pintasan berlaku dari atas dan menuju ke bawah maka sentimen terhadap saham dianggap sebagai negatif.

Satu lagi fenomena yang dapat kita lihat ialah apabila harga naik terlalu tinggi atau turun terlalu rendah sehingga menjauhi garis purata bergerak, 'correction' akan berlaku dan harga akan kembali menuju ke garis tersebut. Fenomena ini dirujuk sebagai 'reversion to mean' iaitu harga akhirnya akan kembali ke tahap purata.

Pemerhatian garis purata bergerak ini adalah satu teknik analisis teknikal yang mudah tetapi amat berguna dan boleh dijadikan satu alat untuk memperbaiki keputusan pelaburan anda, walaupun jika anda lebih suka menggunakan fundamental analysis atau analisis asas.

Tiada ulasan: