13 September, 2009

Proton: Faktor Pergerakan Harga Jangka Pendek

Jangka Pendek: Harga bergerak berasaskan berita
Jangka Panjang: Harga naik berasaskan prestasi

Pada hari Khamis atau Jumaat lepas, Proton telah mengumumkan bahawa syarikat tersebut sedang berbincang dengan Volkswagen untuk menjalin usaha sama perniagaan. Ini tidaklah menghairankan kerana memang dulu pun Proton pernah berbincang dengan VW.

Tetapi yang menariknya ialah kenaikan harga Proton berasaskan berita ini, yang mula berlaku antara dua hingga tiga hari SEBELUM pengumuman dibuat. Bagaimana perkara ini boleh berlaku?

Sebenarnya pergerakan ini menjadi lumrah dunia pelabuarn, walaupun dagangan orang dalam atau insider trading adalah satu kesalahan. Biasanya apabila perbincangan antara kedua syarikat dimulakan, mesti ramai pihak yang terlibat dan mengetahui perkara ini.

Mereka pula akan bercakap sama ada secara sengaja atau tidak sengaja dengan orang-orang yang rapat dengan mereka, yang seterusnya berpeluang membeli saham ini, sebelum pengumuman dibuat.

Pertambahan permintaan ini akan mendorong harga naik. Harga Proton telah naik daripada harga lebih kurang RM3.00 kepada RM3.65 SEBELUM pengumuman dibuat, tetapi naik hanya daripada 3.65 kepada di bawah RM3.80 SELEPAS pengumuman.

Ini bermakna orang yang 'mengetahui' telah membeli sebelum pengumuman dan apabila pengumuman dibuat, harga ini sudah pun didiskaunkan atau diambil kira dalam harga saham, justeru peluang keuntungan awal itu tidak dinikmati oleh pelabur biasa.

Beginilah faktor yang mendorong pergerakan harga saham dalam jangka pendek. Anda akan dapat untung jika anda tahu apa yang orang lain tak tahu. Sama ada sah di sisi undang-undang atau beretika atau tidak pembelian berasaskan maklumat dalam, saya tidak tahu tetapi memang sukar untuk menyabit kesalahan.

Namun satu perkara perlu diingat, kenaikan ini berlaku hanya berasaskan berita perbincangan sahaja. Belum tentu persetujuan dicapai. Malah jika persetujuan dicapai, belum tentu Proton akan berada pada kedudukan lebih baik dengan bergabung dengan VW, tetapi ramai penganalis berpendapat rakan niaga asing amat penting dan boleh membantu Proton.

Justeru pergerakan harga selanjutnya bergantung kepada hasil perbincangan dan sama ada Proton dapat meningkatkan prestasi dan jualan dengan kerjasama ini. Dalam jangka panjang, harga akan naik hanya jika prestasi positif seperti atau melebihi daripada yang dijangkakan.

Apa yang ingin saya tekankan tentang cerita di atas ialah ia merupakan satu lagi idea untuk melaksanakan strategi pelaburan. Walaupun kaedah ini bukanlah semata-mata berasaskan fundamental analysis, yang menjadi kaedah asas dalam buku saya, ia tetap boleh dijadikan strategi, terutamanya dalam jangka masa pendek atau sederhana.

Jika anda menjangkakan ada berita korporat penting yang mungkin diumumkan dalam tempoh terdekat, tetapi belum pasti tentangnya, anda boleh membeli saham untuk mengambil kesempatan daripada kenaikan jika berita menjadi kenyataan. Jika syarikat itu kukuh, walaupun berita itu tidak menjadi kenyataan, anda masih memegang saham yang berpotensi untuk naik.

Tidak dinafikan kaedah ini ada sedikit unsur spekulasi, dan saya secara peribadi jarang menggunakannya, tetapi ia tetap merupakan satu strategi sampingan yang boleh dimanfaatkan.

Nota Terkini: 19/9/2009

Semalam harga Proton telah naik sehingga ke RM4.44 tetapi kali ini atas khabar angin lain pula, iaitu bahawa Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari sedang cuba mengambil alih syarikat. Kita tidak akan tahu sejauh mana kebenaran khabar angin ini dan berapa tinggi saham ini akan naik. Jika khabar-khabar angin menjadi kenyataan, harga mungkin naik lagi tetapi jika tidak harga boleh turun menjunam. Membaca khabar angin di luar bidang kepakaran saya!

Tiada ulasan: