06 September, 2009

Keputusan Bank Islam Bagi Tahun Berakhir 2009

Bank jangka pertumbuhan lebih kukuh dalam 3 tahun

Bank Islam telah mencatatkan keuntungan sebelum cukai RM233.1 juta bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2009, satu kemerosotan 24 peratus berbanding RM308.3 pada tahun sebelumnya.

Namun begitu, sebelum membuat perbandingan, perlu dinyatakan bahawa keuntungan tahun lepas lebih tinggi disebabkan oleh untung luar biasa berjumlah RM127.95 dalam bentuk kutipan semula pembiayaan yang dicatatkan dalam akaun. Justeru, tanpa keuntungan luar biasa, prestasi Bank Islam lebih baik daripada tahun sebelumnya. Pada pendapat saya ini satu prestasi cemerlang kerana dunia dan negara dibelenggu kemelesetan ekonomi sepanjang tempoh yang ditinjau.

Pendapatan sesaham yang dicatatkan ialah 12.69 sen sesaham, merosot berbanding 26.50 sen pada tahun lepas, terutamanya kerana kegawatan ekonomi semasa. Namun jurucakap Bank berkata ia dijangka mencatatkan prestasi yang semakin baik dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Pada tahun lepas, sebelum kegawatan dirasai sepenuhnya, saya ada mengesyorkan Bank Islam yang pada waktu itu diperdagangkan pada harga RM1.05 (Klik Sini). Harganya pada penutup pasaran Jumaat lepas ialah RM1.10. Ini bermaka walaupun kegawatan telah berlaku, Bank Islam telah mengharungi kegawatan dengan baik dan harganya telah naik kembali ke RM1.10.

Dipetik dari Bursa Station

Jika kita lihat dalam tempoh 2 tahun lepas, trend harga saham Bank Islam telah menurun, seiring dengan keawatan ekonomi. Harga tertingginya sebelum kegawatan menjadi petunjuk potensi saham ini sekiranya mencatatkan keuntungan lebih tinggi dalam tempoh tiga tahun akan datang. Malah, baru-baru ini harganya telah naik kembali dan mungkin menjadi permulaan kepada kenaikan mantap dalam tempoh yang mendatang, selagi prestasinya seperti yang dijangka.

Risk weighted capital ratio (RCWR) atau nisbah modal wajaran risiko telah meningkat kepada 13. 6 peratus dan nisbah modal teras berada pada 12.2 peratus. Pembiayaan tidak berbayar juga semakin rendah, iaitu pada tahap 4.9 peratus. Tambahan lagi Bank Islam akan menerima suntikan modal RM324 juta lagi daripada BIMB Holdings dan Tabung Haji untuk mengukuhkan nisbah modalnya kepada 18 peratus.

Dengan aset ketara bersih pada RM1.19, historical P/E kurang daripada 10, dan forward P/E yang dijangka lebih rendah lagi kerana unjuran prestasi lebih baik tahun depan, saya rasa masih banyak ruang bagi saham Bank Islam untuk naik. Walau apa pun, seperti biasa, anda disarankan membuat penyelidikan susulan sendiri.

Tiada ulasan: