04 Oktober, 2009

Isi Semula Dakwat Mesin Cetak

Umumnya tiada masalah dan menjimatkan kos

Hari ini saya ingin menyentuh sedikit tentang satu komponen kecil kos perniagaan atau kos peribadi, iaitu kos dakwat mesin cetak. Kita dapati bahawa kos mesin cetak adalah agak rendah tetapi kos dakwatnya, sama ada toner atau cartridge adalah mahal dan ini satu isu yang harus dipertimbangkan terutamanya oleh perniagaan kecil atau soho (small office home office)

Satu cara menjimatkan kos ialah untuk melaksankan urusan perniagaan secara paperless, iaitu menyimpan semua salinan secara elektronik. Namun begitu, kita sudah tahu bahawa bahawa untuk urusan tertentu, cetakan kertas masih diperlukan, terutamanya dokumentasi akaun, invois dan sebagainya.

Satu cara yang tidak digalakkan oleh pengeluar mesin cetak ialah mengisi semula dakwat yang sudah habis dan umumnya kaedah ini menjimatkan lebih separuh daripada kos. Kita sedar bahawa toner pencetak laser asal ada yang berharga lebih RM200 manakala cartridge original lebih lebih kurang RM50 ke atas.

Pada mulanya saya was-was menggunakan kaedah refill ini, kerana takut mesin cetak rosak, tetapi selepas mencuba beberapa kali pada mesin cetak yang lama yang sudah luput tempoh jaminannya, saya dapati tiada masalah.

Anda boleh cuba dua cara bagi mesin cetak inkjet, satu isi semula sendiri, atau kedua hantar ke pusat perkhidmatan yang boleh melakukannya untuk anda dalam tempoh 15 minit. Bagi laser toner pula, anda boleh bawa toner lama anda dan menukarkan dengan yang baru. Satu lagi cara ialah membeli terus di kedai yang menjual cartridge tiruan atau sudah diisi semula (kosnya lebih mahal sedikit daripada dua cara di atas).

Pada pendapat saya untuk memastikan anda tidak membatalkan syarat jaminan, anda patut menggunakan kaedah isian semula ini hanya selepas tempoh jaminan tamat.

Walau apa pun, kaedah isian semula dakwat ini nyata lebih mesra alam selain menjimatkan kos perniagaan. Setakat yang saya tahu, mesin cetak yang saya gunakan akan rosak juga, walaupun saya menggunakan dakwat original, jadi faktor inilah yang mendorong saya mencuba cara alternatif yang menjimatkan kos, dan setakat ini saya dapati tiada masalah.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Petua yang baik. Jimat dan berbaloi