14 Oktober, 2009

Pelaburan Indeks atau Index Investing

Pelaburan pasif untuk manfaatkan kenaikan indeks

Setiap hari anda melihat berita yang melaporkan tentang kenaikan atau penurunan indeks pasaran saham. Anda tahu bahawa indeks pasaran ini terdiri daripada beberapa saham tertentu, yang dipilih untuk mewakili pasaran secara umumnya.

Tetapi bolehkah anda melabur dalam indeks itu sendiri? Sebenarnya anda boleh berbuat demikian menerusi unit amanah indeks pasif atau menerusi ETF, tetapi hanya indeks tertentu yang ada ditawarkan di Malaysia sahaja. Di Amerika terdapat pelabagai dana pasif atau ETF untuk menjejak segala jenis indeks tetapi di Malaysia hanya ada dua setakat ini.

Di Malaysia, jika anda mahu 'membeli' indeks komposit Kuala Lumpur, anda boleh melabur dalam dana OSK-UOB KLCI Tracker. Matlamat dana ini, bukan untuk mengatasi indeks atau mencatatkan pulangan tertentu, tetapi objektifnya ialah semata-mata untuk menjejak indeks, dan terpulang kepada pelabur untuk membeli dan menjual dana ini pada masa yang sesuai.

KLCI Tracker boleh dibeli menerusi Internet di Fundsupermart.com atau melalui saluran pengedaran OSK-UOB pada yuran hanya 1% untuk membeli dan 1% untuk menjual. Ternyata kos dana ini lebih murah daripada dana lain.

Bagi pelaburan patuh syariah, kaedah pelaburan indeks ini hanya boleh dilakukan menerusi ETF yang bernama MYETF DOWN JONES ISLAMIC MARKET MALAYSIA TITANS 25 atau MyETF-DJIM25. ETF ini terdiri daripada 25 syarikat patuh syariah terkemuka di Malaysia termasuk Sime, IOICorp, Telekom, Gamuda, KLK dan MISC.

Diharapkan syarikat pengurus unit amanah akan mempertimbangkan untuk menawarkan dana indeks syariah Bursa Malaysia pasif kepada pelabur, kerana yang ada sekarang hanyalah dana indeks aktif.

Pelabur perlu sedar bahawa bukan semua dana indeks ialah dana pasif. Ada lebih banyak dana indeks yang diuruskan secara aktif, kononnya untuk mengatasi prestasi indeks tetapi umumnya prestasi dana-dana ini tidak setanding OSK-UOB KLCI Tracker. Jika dana mengenakan yuran jualan 5 - 7%, maka dana itu bukan dana indeks pasif.

Sementara itu bagi mereka yang baru menceburi bidang pelaburan, perbezaan antara dana indeks unit amanah dan ETF ialah unit amanah perlu dibeli daripada syarikat pengurus dana, manakala ETF dibeli di pasaran saham dengan kos urus niaga yang lebih rendah.

Mengapa melabur dalam indeks? Sebabnya ialah banyak kajian akademik dilakukan menunjukkan bahawa kebanyakan pengurus dana gagal mengatasi prestasi indeks penanda aras, selepas mengambil kira kos pelaburan.

Menyedari hakikat ini, John Boggle telah mempelopori index investing di Amerika menerusi Vanguard Funds. Prestasi dananya mengatasi banyak dana unit amanah yang diuruskan secara aktif. Di Malaysia, berasaskan pemerhatian saya OSK UOB-KLCI Tracker sentiasa berada di antara 10 dana terbaik (di kalangan semua dana ekuiti) apabila kita membuat perbandingan pulangan bagi tempoh 5 tahun.

Pelaburan Indeks ialah satu alternatif baik bagi pelabur yang mahu mengambil kesempatan daripada pulangan pasaran saham, tetapi tidak tahu dana mana yang dipilih atau tidak yakin pengurus dana dapat mengatasi prestasi pasaran.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

adakah osk-uob index tracker fund ni syariah compliance?

JJB

Unknown berkata...

Salam,

Tak,OSK-UOB KLCI Tracker tak patuh syariah sebab bukan semua saham dalam indeks KLCI adalah syariah compliant.

Bagi indeks pasif patuh syariah, ada satu saja pilihan setakat ini, iaitu MyETF-DJIM25, yang perlu dibeli dari pasaran saham, bukannya syarikat unit amanah.