28 Oktober, 2009

Kad Debit Maybank Visa

Kad untuk keluarkan tunai, membayar secara fizikal dan menerusi Internet dan memindah wang dari Paypal

Baru-baru ini kerajaan mengenakan yuran perkhidmatan RM50 untuk setiap kad kredit yang dimiliki. Yuran ini, saya rasa bertujuan mengutip hasil bagi kerajaan.

Selain itu langkah ini mempunyai manfaat sampingan untuk menghadkan penggunaan kad kredit yang terlalu berleluasa.

Kita boleh faham jika seseorang menggunakan dua kad kredit (Visa dan MasterCard) tetapi sekarang ini ada orang yang memiliki lebih dari dua kad dan dari pelbagai bank pula. Dengan yuran RM50 yang dikenakan, mungkin orang ramai akan tergerak hati untuk memotong kad kredit mereka yang jarang dipakai.

Kebanyakan kita telah mengetahui bahawa kad debit ialah alternatif urus niaga tanpa tunai yang baik kepada kad kredit. Salah satu kad yang saya suka dan guna ialah Kad Debit Maybank Visa (Maybank Visa Debit Card). Ia sebenarnya kombinasi kad ATM dan kad bayaran dan juga boleh digunakan untuk urus niaga dalam talian selain urus niaga pengeluaran wang Paypal.

Oleh kerana kad ini ialah kad untuk Akaun Bank sedia ada, anda tidak perlulah memindahkan wang ke dalam akaun kad debit anda setiap kali nilai habis. Jumlah yang ada dalam akaun anda ialah jumlah yang boleh anda belanjakan. Sebagai keselamatan anda boleh menetapkan had perbelanjaan bagi kad ini.

Tapi fungsi kad ATM dan kad bayaran adalah fungsi biasa sahaja dan tidaklah hebat. Yang menarik ialah kad ini boleh digunakan untuk membeli belah menerusi Internet dan juga didaftarkan di Paypal dan digunakan untuk mengeluarkan wang yang terkumpul dalam akaun Paypal ke akaun bank anda. Fungsi yang baru ditawarkan ini amat berharga bagi peniaga yang menjual beli menerusi Internet menggunakan kemudahan Paypal.

Cara mengaktifkan:

1. Layari laman maybank2u.com.my.
2. Klik Utilities
3. Klik pada Maybankard Secure Online Shopping Registration
4. Taip Nombor Kad dan maklumat lain.
5. Kemudian Save dan Activate.
6. Selepas itu anda perlu mendaftar kad ini di www.paypal.com
7. Pergi ke "Withdrawal"
8. Pilih "Withdraw funds to your card"
9. Daftar kad dan isikan maklumat lain yang dikehendaki

Yuran pengeluaran $5 akan dikenakan bagi setiap pengeluaran. Pastikan anda keluarkan jumlah besar sekaligus untuk mengurangkan kos dari segi peratus.

Anda tidak perlu bimbang tentang mata ganjaran kerana perbelanjaan menggunakan Kad Debit Maybank Visa ini juga diberikan mata ganjaran, sama seperti perbelanjaan kad kredit. Justeru anda tidak rugi apa-apa untuk memindahkan perbelanjaan anda daripada kad kredit kepada kad debit.

Secara peribadi, saya makin kerap menggunakan kad ini dalam urus niaga harian kerana saya dapat menentukan nilai sebenar wang dalam akaun selepas berbelanja. Jika kita gunakan kad kredit, kita mungkin rasa kita ada banyak wang dalam akaun, sedangkan perbelanjaan telah dibuat menggunakan kad kredit.

Pada pandangan saya, kad debit ini amat sesuai digunakan untuk membina disiplin kewangan selain melaksanakan urus niaga Internet dengan selamat.

Tiada ulasan: