01 November, 2009

Indeks Perlu Rehat Selepas Penat Mendaki

Dalam Keadaan Semasa Pemilihan Saham Amat Penting

Pasaran saham Malaysia, dan juga negara-negara lain menyaksikan kenaikan mendadak dalam tempoh enam bulan lepas. Indeks telah naik dari sekitar 800 kepada 1270 sebelum jatuh sedikit pada minggu lepas.

Dipetik dari Bursa Station

Ramai yang memang sudah meramalkan bahawa pasaran akan jatuh kerana telah naik begitu tinggi dengan sangat pantas. Justeru adalah mustahil jika pasaran terus naik dan naik sedangkan pemulihan ekonomi baru nak bermula.

Saya telah berulang kali mengatakan dalam blog saya, dalam buku saya dan dalam rencana saya di Dewan Ekonomi bahawa masa paling baik untuk membeli ialah dalam keadaan paling gawat dan apabila semua orang lain takut untuk membeli saham. Malah saya ada menulis artikel bertajuk Peluang Dalam Kegawatan yang diterbitkan dalam majalah DE pada Disember 2008.

Jika anda membeli pada waktu itu, anda tidak perlu bijak memilih saham untuk mendapat untung. Hampir apa sahaja saham yang dipilih naik.

Namun begitu situasi tersebut telah berakhir di mana sekarang ini indeks telah kembali ke tahap sepatutnya. Pada masa ini ada saham yang sudah overvalued kerana naik terlalu tinggi, ada yang fairly valued dan masih banyak juga yang masih undervalued.

Jika semasa gawat, peruntukan aset menentukan sebahagian besar daripada pulangan, maka dalam keadaan semasa, pemilihan saham yang bijak lebih penting untuk menentukan pulangan anda.

Justeru pelabur perlu lebih berhati-hati dan teliti dalam pemilihan saham dalam keadaan sekarang untuk memastikan mereka mendapat pulangan yang sewajarnya. Tidak kiralah sama ada anda gunakan analisis asas atau teknikal, pastikan anda membuat kajian sewajarnya sebelum melabur.

Tiada ulasan: