20 November, 2009

Perhatikan Tindak-Tanduk Orang Dalam

Petanda kurang baik jika pegawai kanan jual saham

Baru-baru ini sebuah syarikat bernama Lityan telah disenaraikan semula di pasaran saham selepas menjalani penyusunan semula. Ini memang menjadi perkara biasa cuma yang mencuit perhatian ialah harganya telah naik secara mendadak sehingga hampir mencecah RM3.

Kenaikan ini pun tak menjadi masalah, tetapi perkara yang membimbangkan ialah apabila pengarah urusannya dikatakan menjual saham pada harga lebih kurang RM3 (menurut The Edge) di pasaran terbuka.

Tidak ada apa yang salah tentang urus niaga ini, kerana pemimpin syarikat mungkin menerima opsyen saham atau memiliki saham dan mahu mengambil untung daripada saham syarikat apabila ia mula disenaraikan semula.

Namun begitu kita sebagai pelabur perlu risau tentang perkara ini kerana apabila orang dalam syarikat menjual, ini bermakna mereka berpendapat harga sudah sampai ke tahap yang sama dengan nilai syarikat atau lebih tinggi daripada nilai syarikat.

Sudah tentulah dari segi peribadi, mereka akan jual jika mereka anggap ini untung tertinggi yang boleh mereka capai, dan sebagai orang dalam, malah pemimpin syarikat, mereka tahu nilai sebenar syarikat mereka.

Beberapa tahun dahulu Pengasas Gamuda ada menjual sahamnya dan penjualan tersebut menimbulkan tanda tanya pelabur. Seperti yang dijangka, harga saham Gamuda jatuh dengan ketara selepas itu. Jika kita lihat harga Lityan hari ini ialah RM2.44.

Saya ingin menekankan bahawa tindakan menjual saham oleh pegawai kanan adalah perkara biasa, tetapi kita sebagai pelabur kecil perlu akur bahawa orang dalam lebih tahu dari kita tentang hal ehwal syarikat. Jika mereka mula menjual, kita pun patut mempertimbangkan perkara yang sama, kecuali kalau ada sebab munasabah, seperti menjual kepada pemegang saham institusi besar dan sebagainya.

Sementara itu, pembelian orang dalam atau pembelian balik saham oleh syarikat pula memberikan persepsi yang sebaliknya, iaitu persepsi positif kerana ini menunjukkan keyakinan mereka terhadap syarikat dan mereka berpendapat harga saham akan naik lagi kepada nilai yang mencerminkan nilai sebenar. Situasi ini bukannya benar dalam semua keadaan tetapi umumnya begitu.

Justeru kita sebagai pelabur kecil harus sentiasa peka dengan tindak-tanduk orang dalam. Berita mengenai jual beli orang dalam akan diumumkan di Laman Web Bursa atau akhbar kewangan utama.

Tiada ulasan: