15 November, 2009

MIER: Ada Risiko Kemelesatan Lanjut

Peluang 50% Ekonomi Dunia Akan Meleset
Pada Separuh Pertama 2010

MIER baru-baru ini memberi amaran bahawa ekonomi global mungkin menghadapi kemelesetan lanjut pada separuh pertama tahun 2010, disebabkan oleh situasi di AS.

Menurut Pengarahnya Datuk Mohd Ariff, pemulihan ekonomi semasa yang digambarkan menerusi angka KDNK positif adalah disebabkan oleh pakej rangsangan besar-besaran oleh Kerajaan AS dan kerajaan lain, termasuk Malaysia.

Apabila rangsangan tidak lagi diberikan, keadan sebenar kegiatan ekonomi akan dilihat, dan menurut beliau ekonomi sebenar masih lagi belum kukuh.

Menurutnya, jika perkara di atas berlaku, maka ramalan pertumbuhan ekonomi 3% Malaysia mungkin sukar dicapai kerana Malaysia amat bergantung kepada eksport dan perdagangan sebagai pemacu ekonomi.

Semakin hari kita mendengar lebih banyak amaran tentang ekonomi, terutamanya daripada pakar ekonomi, termasuk Nouriel Roubini, yang terkenal kerana meramalkan kemesetan ekonomi global yang terkini.

Namun bukan semua yang berpendapat sedemikian, kerana ramai juga pakar ekonomi dan pakar saham lain yang berpendapat kemelesetan telah berakhir.

Jadi pandangan mana yang harus diikuti jika kita mempunyai wang dalam pasaran saham? Sukar untuk tentukan, tetapi secara peribadi saya rasa dalam keadaan sekarang kita perlu berhati-hati apabila membuat pelaburan kerana indeks telah naik tinggi dan pada satu masa kelak, rangsangan akan dihentikan dan kadar faedah akan dinaikkan kembali.

Pendek kata dalam tempoh terdekat ini...'anything can happen'

Tiada ulasan: