08 November, 2009

Anda Pelabur atau Pedagang?

Pastikan matlamat pelaburan saham anda jelas

Pada hari Sabtu lepas (7 Nov.), saya menghadiri satu seminar anjuran Shareinvestor/Bursastation membabitkan tiga penceramah. Salah seorang daripada mereka ialah Dr Michael Leong, pengasas Shareinvestor.

Beliau menegaskan (dan saya amat bersetuju) bahawa seseorang pelabur perlu menentukan mengapa beliau membeli saham. Soalan yang perlu ditanya ialah, adakah anda melabur atau berdagang?

Ini penting kerana cara anda membuat keputusan jual beli adalah berbeza sama sekali apabila anda melabur atau berdagang. Malah jika kadangkala anda membeli untuk jangka panjang dan kadangkala anda berdagang untuk satu dua hari, anda dinasihatkan memisahkan wang pelaburan dan wang dagangan saham.

Jika anda melabur, anda perlu membuat penilaian syarikat, keuntungannya, asetnya, hutangnya dan banyak lagi untuk mengetahui potensi saham syarikat memberikan pulangan kepada anda. Anda juga mengharapkan potensi ini akan direalisasikan dalam jangka masa yang agak panjang dalam bentuk kenaikan harga atau pembayaran dividen kepada anda.

Sebaliknya jika anda berdagang, iaitu menjual beli dalam jangka pendek, perkara paling penting ialah sentimen, momentum, volum, sokongan dan rintangan dan pelbagai faktor teknikal lain yang boleh ditelaah menerusi analisis teknikal. Faktor keuntungan, aset dan sebagainya tidak lagi menjadi perkara penting.

Malah jika anda berdagang, anda perlu berdagang dengan cara yang tersusun. Perkara paling penting ialah strategi hadkan kerugian atau stop loss yang ditetapkan mungkin pada 5% 7% atau 10% (terpulang kepada anda).

Maksudnya ialah apabila harga saham turun ke tahap yang sudah ditetapkan, anda akan menjual saham walaupun anda rugi untuk mengelakkan kerugian yang lebih besar. Dengan cara ini, anda dapat mengawal risiko anda pada setiap masa. Malah anda perlu berdisplin untuk mematuhi penetapkan stop loss.

Anda tidak boleh kata bahawa apabila saham jatuh ke tahap stop loss, anda tukar objektif anda daripada berdagang menjadi pelaburan jangka panjang. Tindakan ini adalah amat berbahaya sekali. Seperti yang ditekankan, jika anda melabur, buat cara melabur dan bila berdagang buat cara berdagang. Jangan campurkan atau tukar strategi di tengah jalan.

Kesimpulannya ialah apabila anda membeli, anda perlu jelas mengapa anda membeli saham tersebut. Selain itu, anda juga perlu menetapkan matlamat khusus bagi seluruh portfolio pelaburan anda. Pastikan anda mematuhi strategi yang ditetapkan di peringkat awal. Kejayaan dalam pelaburan saham banyak bergantung kepada disiplin pelabur.

Nota: Saya akan menyampaikan 'talk' selama satu jam di Hari Terbuka Truewealth, Sabtu 14 Nov. pada jam 2.30 ptg. Para pembaca dijemput hadir dan masuk adalah percuma.

Tiada ulasan: