30 November, 2009

Risiko Kepada Pasaran Saham

Ekonomi dunia belum pulih sepenuhnya;
Perlu tangani arus kegawatan kedua

Walaupun pasaran saham sedunia telah naik dengan ketara tahun ini, ramai yang berpendapat bahawa kenaikan ini terlalu optimistik memandangkan masalah ekonomi dunia belum selesai.

Memang benar 'the worst is over', iaitu tahap terendah dan situasi paling serius telah berlalu bagi ekonomi dunia, tetapi ia masih belum pulih sepenuhnya. Tetapi jika dilihat daripada kenaikan pasaran, seolah-olah kegiatan perniagaan global telah kembali berkembang pesat.

Nouriel Roubini, pakar ekonomi yang meramalkan kegawatan serius 2008 / 2009 berkata pasaran akan kembali menghadapi realiti sebenar tidak lama lagi. Saya tak tahu setakat mana ketepatan ramalannya tetapi terdapat tanda-tanda bahawa unjuran beliau mungkin mula menjadi kenyataan.

Bukti pertama ialah permintaan Dubai menangguhkan bayaran hutang bernilai RM60 billion (lihat posting saya sebelum ini). Kedua ialah risiko 'US$ carry trade', iaitu pinjaman yang dibuat pada kadar rendah dan dilaburkan di pasaran Asia. Aliran masuk wang ini dinamakan 'hot money'. Perlu diingat 'hot money' ini boleh keluar sepantas ia masuk.

Ketiga Bundesbank (Bank Pusat Jerman) meramalkan masalah lanjut dalam sistem perbankan, dengan kerugian berbilion lagi dollar dijangkakan di kalangan Bank di Jerman. Keempat, Bank Pusat di Eropah sudah menunjukkan tanda-tanda bahawa kadar faedah akan dinaikkan, dan jika ini berlaku, bekalan wang akan berkurangan dan pasti menjejaskan pasaran saham.

Sebenarnya tahun ini kita telah melihat ekonomi meleset tetapi pasaran saham naik (berasaskan ramalan pemulihan). Tetapi separuh pertama tahun depan, kita mungkin melihat pula ekonomi mula berkembang secara positif, tetapi pasaran saham menyusut (kerana pemulihan tidak sekukuh yang dijangka).

Hakikatnya Malaysia terlepas daripada kesan serius kegawatan. Di samping itu, pasaran saham Malaysia juga tidak naik terlalu tinggi seperti beberapa pasaran lain, termasuk China yang naik lebih 100%. Kedudukan bank di Malaysia juga amat kukuh dan banyak syarikat yang mencatatkan prestasi yang baik.

Namun begitu, syarikat dan pasaran saham Malaysia tidak akan terlepas daripada apa yang berlaku di luar negara. Justeru pada pandangan saya, faktor global mengatasi faktor lokal dalam keputusan pelaburan saya.

Walau apa pun, pelabur harus sentiasa bersedia. Wang yang dikeluarkan daripada pasaran saham boleh digunakan untuk membeli kembali jika pasaran jatuh dan banyak saham kembali ke tahap undervalued.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

seperti yg dijangkakan... market react 6 bulan - 12 bulan ahead of economy