05 Disember, 2009

Emas Akan Terus Naik Lagi?

Apabila sesuatu aset terus naik tanpa henti,
pelabur bijak hendaklah mula berhati-hati


Kenaikan emas memang hebat dan tidak menghairankan melihatkan krisis semasa. Ramai pelabur berpindah kepada logam yang memberikan keselamatan kepada mereka. Pelabur yang melabur dalam emas menerusi kijang emas atau buku pelaburan emas pasti telah mendapat untung besar. Malah mereka yang memegang barangan kemas pun pasti untung, cuma harga untuk menjual kembali barangan kemas tidak begitu tinggi.

Emas bukan bidang saya. Dari segi aset yang berbentuk 'tangible', saya lebih suka melabur dalam hartanah, kerana sekurang-kurangnya hartanah itu boleh diduduki dan dimanfaatkan oleh penyewa. Pendek kata ia mempunyai nilai ekonomi. Tapi ada jugalah beli sikit-sikit emas sebagai sebahagian daripada asset diversification.

Tapi kenaikan emas menyebabkan ramai yang mula berminat dengan emas dan memberi perhatian. Lebih banyak bank menawarkan buku pelaburan emas sekarang. Ada lebih banyak tulisan dan buku atau e-book mengenai emas. Malah, Azizi Ali kini akan mengadakan satu seminar mengenai cara memanfaatkan pelaburan emas.

Tetapi yang peliknya ialah kenaikan harga emas menimbulkan kesempitan besar kepada peniaga dan peruncit emas, satu-satunya sektor yang menghasilkan nilai ekonomi atau 'economic good'. Harga emas yang begitu tinggi mengurangkan permintaan bagi barangan kemas. Ini tidak menghairakan kerana sekarang lebih banyak orang berminat untuk melabur emas daripada membeli emas sebagai barangan kemas.

Cuba kita lihat harga emas sejak 1971 dalam carta di bawah (USD)

Dipetik daripada World Gold Council

Kita dapat lihat bahawa kenaikan emas bukannya baru, tetapi telah berlaku sejak 2001.Kita tahu bahawa kegawatan ekonomi belum reda, mungkin emas akan mendaki lagi dalam tempoh terdekat.

Walau apa pun, apabila saya melihat graf seperti ini, tak kiralah emas atau saham, biasanya saya mula berhati-hati. Tetapi saya sudah katakan bahawa saya bukan pakar dalam emas. Nak menulis artikel sebegini pun satu risiko memandangkan emas sekarang begitu 'hot'.

Kesimpulannya ialah jika anda melabur dalam emas, teruskanlah tetapi pastikan anda lebih peka dan memerhatikan untuk sebarang tanda bahawa emas sudah penat mendaki. Kita perlu berhati-hati kerana pada satu masa dulu, ramai orang ingat harga minyak juga akan naik tanpa henti.

Tiada ulasan: