27 Disember, 2009

Menghadkan Kerugian Apabila Berdagang

Tetapkan stop loss apabila beli saham jangka pendek

Saya dapati ada ramai pelabur yang lebih suka berdagang daripada melabur. Pendek kata main saham lebih popular daripada labur saham.

Ini memang menjadi lumrah kerana kebanyakan orang tidak ada masa atau kesabaran untuk membina portfolio jangka panjang. Lagipun berdagang saham memanglah lebih 'exciting' daripada melabur saham.

Saya bukan pakar main saham jangka pendek, tetapi saya cadangkan bagi mereka yang main saham, belajarlah sedikit sebanyak ilmu analisis teknikal, iaitu mengkaji pergerakan saham berasaskan carta.

Tetapi lebih penting lagi ialah menetapkan stop loss atau had kerugian bagi setiap urus niaga anda. Stop loss ialah satu takat di mana anda membuat keputusan untuk jual saham apabila harga saham jatuh, biasanya antara 5% - 10% daripada harga beli.

Oleh kerana anda main saham, biasanya anda tidak menghiraukan sangat kedudukan kewangan dan faktor kualitatif mengenai syarikat. Justeru stop loss ini memastikan bahawa jika anda sesuatu yang tak kena dengan syarikat atau saham syarikat, anda menghadkan kerugian anda dan tidak terperangkap jika saham jatuh dengan mendadak.

Stop loss ialah satu cara untuk memelihara modal anda (capital preservation) supaya anda boleh terus berdagang lagi. Katakan anda menetapkan stop loss pada 5%, ini bermakna anda boleh berdagang banyak kali sebelum modal anda terjejas teruk.

Katakan anda membuat 6 urus niaga dalam masa sebulan, dan 3 kali anda untung dan 3 kali anda rugi. Perlu diingat bahawa anda tidak menetapkan had untuk keuntungan anda.

Andaikan secara purata keuntungan anda adalah 10% dan sedangkan kerugian anda dihadkan kepada 5% sahaja, ini bermakna anda tetap untung walaupun rekod urus niaga untung-rugi anda ialah 50 : 50.

Pada pendapat saya, seorang pedagang atau trader yang bijak perlu menetapkan stop loss setiap kali beliau menjalankan urus niaga.

Nota:
Stop loss ini biasanya digunakan oleh pelabur jangka pendek.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

visit http://www.tropicalroofing.sto.my/
for metal deck roofing, polycarbonate sheet, insulated metal panel and home improvement.