24 Disember, 2009

Meninjau Kuasa Pasaran

Kuasa pasaran memberikan kelebihan daya saing

Apabila menilai saham syarikat, kita perlu meninjau kekuatan syarikat. Salah satu daripada faktor kekuatan ialah kuasa pasaran, iaitu adakah pasaran bersifat terbuka atau adakah syarikat yang mengawal pasaran dan berupaya menetapkan harga dan menyekat pesaing daripada memasuki pasaran.

Satu bentuk kuasa pasaran ialah monopoli, iaitu pasaran yang tidak ada pesaing. Contohnya ialah yang Tenaga Nasional, Astro dan Pos Malaysia (pos biasa). Walau bagaimanapun, kuasa yang mereka ada bukan kuasa mutlak kerana mereka tidak dapat mengawal sepenuhnya harga produk masing-masing kerana tertakluk kepada persetujuan kerajaan..

Sebaliknya Microsoft yang hampir mempunyai monopoli terhadap sistem operasi komputer mempunyai kuasa untuk menentukan harga sistem operasi Windows. Namun begitu, kuasa mereka juga ada hadnya kerana jika mereka letakkan terlalu mahal, maka mereka terpaksa menghadapi persaingan daripada produk cetak rompak.

Satu lagi bentuk kuasa pasaran ialah oligopoli di mana terdapat hanya beberapa syarikat dalam sesuatu pasaran, mungkin kerana lesen yang diberikan terhad atau kerana pesaing tidak mampu menembusi pasaran. Di Malaysia ia wujud dalam industri telekomunikasi, media dan pengeluaran rokok.

Kuasa pasaran juga wujud apabila sesebuah syarikat mempunyai bahagian pasaran yang besar walaupun pesaing bebas memasuki pasaran. Kuasa pasaran ini mungkin dibina menerusi kekuatan pengedaran dan rantaian bekalan yang unggul berbanding pesaing atau mungkin daripada jenama yang sudah mapan yang mendapat kepercayaan pengguna.

Namun begitu syarikat yang mempunyai kuasa pasaran tidak semestinya syarikat yang baik. Ada banyak faktor lain mengenai syarikat yang perlu dikaji. Kadangkala walaupun ada hanya tiga syarikat dalam sesuatu pasaran, persaingan begitu sengit sehingga syarikat tersebut terpaksa mengurangkan harga untuk mendapatkan pelanggan.

Selain daripada itu, jika anda dapati syarikat itu memang kukuh dan mencatatkan prestasi yang baik selepas membuat kajian lanjut, tidak semestinya sahamnya bagus untuk dibeli kerana harga saham mungkin berada pada tahap yang terlalu tinggi sehingga lebih tinggi daripada nilai sebenarnya.

Kesimpulannya ialah kuasa pasaran boleh dijadikan satu kayu pengukur sesebuah syarikat tetapi pastikan kita mengambil kira segala faktor lain untuk meninjau kekuatan syarikat dan mengkaji saham.

Tiada ulasan: