17 Disember, 2009

Dell Hentikan 700 Pekerja

Dell yang dulu model kecekapan cuba jimatkan kos

Saya telah lama meminati Dell Computers. Pada satu masa dulu saya sekeluarga hanya memilih Dell kerana boleh membeli komputer berjenama bermutu tinggi pada harga yang berpatutan. Biasanya harga Dell sedikit lebih rendah daripada komputer berjenama lain.

Tapi entah kenapa, pada tahun ini, apabila mahu membeli komputer laptop untuk bisnes saya, saya tak berkenan pula dengan tawaran Dell di laman webnya. Malah harganya sama atau lebih tinggi sedikit daripada laptop jenama lain. Akhirnya saya membuat keputusan membeli HP.

Jika saya yang menjadi pengguna setia Dell sudah bertukar kepada jenama lain, saya tidak hairan jika Dell sekarang perlu merombak operasi dengan menghentikan 700 pekerja di Malaysia tahun depan. Pengeluaran yang dihentikan pula ialah bekalan ke pasaran Amerika dan Kanada, sedangkan pengeluaran untuk pasaran di rantau ini masih diteruskan.

Tapi jangan salah sangka bahawa Dell membuang pekerja di Malaysia sahaja, sebaliknya ia merupakan sebahagian daripada projek pengurangan kos global dan syarikat ini juga telah menutup kilang di Austin, Texas dan Limeric, Ireland.

Sebenarnya Dell pada satu ketika dulu sangat kukuh disebabkan kekuatan rantaian bekalan dan model perniagaannya, yang membolehkannya menjual PC yang disesuaikan khas untuk pengguna pada harga yang lebih murah, menerusi Internet dan telefon

Namun begitu PC ialah sejenis perniagaan yang kini bersifat komoditi dan sekarang ini terlalu banyak pilihan yang ada pada pengguna, sama ada daripada pesaing kos rendah ataupun jenama yang kukuh.

Masalah dalam perniagaan seperti ini jika pesaing lain yang juga mempunyai jenama terkenal dapat menandingi harga yang ditawarkan dan memberikan pengguna pelbagai pilihan selain membolehkan mereka membawa pulang komputer yang dilihat sendiri dengan mata kasar serta-merta, insentif untuk pergi online dan membeli komputer Dell sudah berkurangan.

Mungkin sebab itulah, Dell juga sudah mula menawarkan komputernya menerusi gedung komputer runcit. Maka agak sukar sekarang untuk membezakan Dell daripada HP dan jenama lain di pasaran, kerana kelebihan harga murah sudah tidak wujud lagi. Yang tinggal mungkin persepasi kualiti, tetapi persepsi kualiti ini juga ada pada jenama lain.

Satu perkara yang boleh kita pelajari sebagai pelabur ialah adakah syarikat yang kita laburkan itu mempunyai kelebihan daya saing dan kedua adakah daya saing itu dapat dikekalkan? Hanya syarikat yang dapat mengekalkan kelebihan daya saing yang berpotensi untuk mencapai keuntungan 'supernormal' dalam jangka panjang.

3 ulasan:

Pok Li berkata...

Salam Hijrah. Selamat Maju jaya

Khazaimi berkata...

Salam,
To remain relevant, we need to change and adapt to serroundings...:)

Unknown berkata...

Salam Maal Hijrah Pok Li.

Miepekan...memang setuju