07 Oktober, 2009

Perkembangan Terkini: Mamee Double Decker

Harga saham akhirnya naik seiring keuntungan

Pada 8 Mac 2009, saya ada menulis tentang syarikat Mamee Double Decker yang terus mencatatkan prestasi yang baik walaupun dalam keadaan ekonomi meleset. (Klik sini untuk membaca posting tersebut).

Pada tahun kewangan berakhir 2008, Mamee telah meningkatkan pendapatan sesaham daripada 21.10 sen pada tahun 2007 kepada 29.77 sen pada 2008. Pada separuh pertama 2009 pula, Mamee telah meraih keuntungan 25 sen sesaham dan saya jangkakan pendapatan seluruh tahun ialah sekurang-kurangnya 45 sen sesaham.

Semasa saya membuat posting terdahulu, saham Mamee diperdagangkan pada harga RM1.90. Pada waktu itu, saya rasa ramai penganalisis dan pelabur masih belum melihat potensi keuntungan syarikat ini. Namun pada hari ini harganya telah naik ke RM3.10.

Persoalannya ialah pada harga sekarang, adakah saham ini masih boleh dibeli? Atau patutkah kita menjual selepas kenaikan besar ini? Untuk meneliti lebih lanjut cuba kita tinjau harga sahamnya.

Dipetik daripada Bursa Station

Jika kita lihat harga saham, dari segi teknikal seolah-olah saham sudah naik terlalu tinggi dan mungkin perlu berehat seketika. Kita juga dapat memerhatikan bahawa harganya telah naik menjauhi garis purata bergerak.

Namun dari segi fundamental atau kaedah penilaian asas, jika syarikat mampu mencatat keuntungan sekurang-kurangnya 45 sen sesaham pada tahun kewangan 2009, maka bagi saya saham ini masih kelihatan undervalued.

Justeru terpulang kepada pelabur untuk menilai hala tuju pergerakan dalam jangka pendek dan jangka panjang. Tetapi bagi saya sendiri yang memegang saham ini, saya mungkin hanya mempertimbangkan untuk menjual jika prestasi keuntungan tidak sebaik yang dijangka atau jika saham telah mencecah harga lebih RM4.00.

Risiko bagi saham ini ialah harga bahan komoditi yang diperlukan sebagai input bagi produk keluarannya. Umpamanya jika harga minyak sawit naik terlalu tinggi, ia boleh menjejaskan prestasi keuntungan syarikat. Tetapi jika tiada kenaikan luar biasa berlaku, saya yakin Mamee boleh terus mencatatkan tahap keuntungan yang baik.

Tiada ulasan: