25 Oktober, 2009

Bajet 2010 - Manfaat Untuk Kita

Satu dua hadiah untuk rakyat biasa

Bajet 2010 memang ditunggu-tunggu oleh ramai kerana merupakan Belanjawan pertama yang benar-benar dirangka sepenuhnya oleh Perdana Menteri baru kita. Belanjawan ini juga penting kerana bunga pemulihan baru hendak berputik dan perlu diuruskan dengan betul.

Bagi rakyat biasa macam kita, mungkin langkah-langkah makro tidak begitu diendahkan, walaupun ia amat penting untuk ekonomi. Sebaliknya lebih penting bagi individu ialah bagaimana belanjawan ini membawa manfaat kepada mereka. Berikut adalah senarai ringkas manfaat dan juga kos tambahan yang dikenakan.

1. Kadar cukai tertinggi dikurangkan daripada 27% kepada 26%, penduduk Iskandar dikenakan cukai tertinggi 15% sahaja. (Hanya memanfaatkan golongan berpendapatan tinggi dan penduduk kawasan Iskandar)

2. Pelepasan cukai individu dinaikkan daripada 8,000 kepada 9.000, manakala pelepasan caruman KWSP ditambah daripada 6,000 kepada 7,000 Ini memanfaatkan semua orang yang dalam julat membayar cukai dan meletakkan sedikit wang dalam poket individu, bergantung kepada berapa kadar cukai mereka.

3. Pelepasan cukai RM500 bagi yuran Broadband yang pasti membuatkan rakan bloggers dan kaki Internet tersenyum sedikit.

4. Skim bagi pencarum KWSP menggunakan wang mereka untuk mendapatkan pembiayaan lebih tinggi bagi kediaman mereka....butirannya masih belum jelas.

5. Penerbitan sukuk 1Malaysia pada kadar pulangan 5%. Satu lagi pelaburan risiko rendah bagi rakyat Malaysia.

6. Skim persaraan bagi mereka yang bekerja sendiri yang tidak mempunyai pendapatan tetap. Dengar khabar kerajaan akan memberikan caruman sepadan sehingga RM60 atau 5%, yang mana lebih rendah....tetapi perlu disahkan.

Kos Tambahan

Sementara itu, ada juga kos tambahan bagi pemegang kad kredit dan pemilik kediaman:

1. Pemegang kad kredit dan caj utama dikenakan cukai perkhidmatan RM50 dan kad tambahan RM25. Jadi siapa yang pegang banyak kad kredit fikir-fikirkanlah.

2. Cukai Keuntungan Hartanah sebanyak 30% bagi jualan dalam 2 tahun, 20% bagi 3 tahun, 15% bagi 4 tahun dan 5% bagi 5 tahun dan ke atas. Pelepasan sekali seumur hidup diberikan.

Umumnya ada beberapa manfaat langsung yang dinikmati oleh individu, selain daripada langkah kerajaan mengenakan caj ke atas kad kredit, yang mungkin menggalakkan orang ramai untuk bertukar kepada kad debit. Bagi saya ini memang bagus. Cuma cukai keuntungan hartanah tu mungkin perit sikit bagi sesetengah pihak (termasuk saya).

Walau apa pun, lebih penting lagi ialah langkah-langkah makro untuk menstabil dan mengembangkan ekonomi, yang secara tidak langsung membawa manfaat kepada kita. Saya rasa rata-rata belanjawan kali ini baik untuk rakyat dan kurang baik bagi industri hartanah dan bank.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Ada yang tetap tak puas hati kerana tiada bonus.