08 Mac, 2009

Mamee Double Decker Tambah Untung

Mamee Monster Terus Gah Walaupun Ekonomi Meleset

Siapa yang tak kenal Mamee Monster, snek kegemaran ramai di zaman sekolah dahulu (dan mungkin masih menjadi snek kegemaran sehingga dewasa).Walaupun ramai yang suka makan Mamee, hanya segelintir yang menyedari bahawa Mamee Double Decker ialah sebuah syarikat yang mantap.

Pada tahun kewangan berakhir 2008, Mamee telah meningkatkan pendapatan sesaham daripada 21.10 sen pada tahun 2007 kepada 29.77 sen pada 2008. Pencapaian ini agak mengagumkan kerana ekonomi yang semakin merundum pada suku keempat tahun ini.

Prestasi suku keempat 08 sungguh cemerlang apabila syarikat mencatatkan pendapatan sesaham 12.08 sen berbanding 6.87 sen pada suku tahun yang sama 07. Namun prestasi ini tidak menghairankan kerana beberapa sebab.

Pertama sekali kos bahan input, terutamnya harga komoditi, telah runtuh pada suku kempat, membolehkan syarikat untuk mengambil kesempatan daripadanya. Kedua, syarikat ini mempunyai pasaran yang besar di dalam negera dan dalam keadaan sekarang, pasaran domestik amat penting. Ketiga syarikat mempunyai tahap hutang yang amat kecil. Akhir sekali, Mamee mempunyai jenama yang amat kukuh, dan dinilai pada RM87 juta oleh Interbrand.

Aset ketara bersih sesaham Mamee ialah RM2.35, sedangkan harga sahamnya ialah RM1.90. Ini bermakna syarikat ini diperdagangkan di bawah nilai asetnya, dan perlu diingat nilai aset ini belum lagi mengambil kira nilai jenamanya, kerana lembaran imbangan tidak memasukkan nilai jenama.

Dipetik daripada Shareinvestor.com

Dalam keadaan biasa, harga RM1.90 boleh dianggap sebagai satu harga yang sangat menarik tetapi kita sedang berada di dalam keadaan gawat, jadi ada baiknya pelabur mengkaji dulu apa pandangan para penganalisis dan pengulas (jika ada) di akhbar tentang unjuran prestasi syarikat pada tahun 2009.

Nota: Antara produk Mamee termasuk Mamee Slrrrp, Mamee Monster, Nutrigen, Double-Decker dan Nicolet. Untuk maklumat lanjut mengenai prestasi Mamee Double Decker, sila kunjungi Laman Web Bursa Malaysia dan klik pada 'Listed Companies' dan seterusnya 'Company Announcements'.

3 ulasan:

Pok Li berkata...

Tak suka makanan ringan.

Unknown berkata...

Pok li

Baguslah tak suka makanan ringan...bukannya sihat pun!

Tapi saya suka yang satu ni, beli dengan alasan beli untuk anak, tapi sama-sama makan...dan sambil-sambil tu beli saham dia sekali...:)

RAHISAM RAMLI berkata...

Salam Maulidur Rasul- dah dewasa tak makan mamee, tetapi mamee slurp adalah makanan utama kepada pelajar-pelajar saya yang miskin, mereka tak mampu beli nasi dan lauk di cafe so bila ditanya mereka makan maggi or mamee slurp.