22 Mac, 2009

Dividen KWSP Sangat Memuaskan

Pulangan positif dalam suasana semasa dialu-alukan

Saya tergelak melihat komen sangat negatif yang diberikan kepada berita mengenai perisytiharan dividen 4.5 peratus oleh KWSP dalam akhbar Malaysian Insider. Saya dapati ramai manusia yang cenderung untuk 'komplen' atau mengkritik, tanpa memahami apa yang dikritik dan walaupun tidak fasih dengan bidang yang dikritik. Main hentam saja.

Berikut adalah antara sebab mereka tidak puas hati:
1. Dividen lebih rendah daripada 5.8% tahun lepas.
2. Dividen lebih rendah diberikan walaupun pendapatan telah meningkat
3. Tidak puas hati kerana peruntukan wang yang dibuat kepada ValueCap.

Soalan pertama sepatutnya tidak perlu dijelaskan langsung. Tinjaulah keadaan ekonomi semasa. Cuba lihat beberapa banyak dana pencen di Barat yang lebih agresif dalam pelaburan mereka seperti Calpers. Hampir semua mengalami kerugian. Pelabur terkemuka Warren Buffet juga mengalami kerugian besar tahun lepas. Malah hampir semua dana unit amanah mencatatkan kerugian besar pada 2008. Indeks Komposit Bursa Malaysia juga jatuh dengan ketara. Pulangan KWSP jauh mengatasi prestasi Indeks Komposit. Apa lagi yang nak dikata?

Pendapatan KWSP telah meningkat tahun ini tetapi dividen yang diiystiharkan lebih rendah. Sebabnya ialah untuk tahun 2009, kemungkinan besar pulangannya tidak seberapa, maka adalah tidak logik untuk mengisytiharkan dividen lebih tinggi tahun ini, dan kemudian memberikan dividen sangat rendah tahun depan. Kedua, nilai aset pelaburan telah turun sejak awal tahun akibat kegawatan, justeru KWSP juga perlu mengambil kira kemerosotan ini.

Faktor ketiga ialah pelaburan dalam Valuecap. Sebenarnya, pelaburan asal dalam ValueCap masih memberikan pulangan positif. Manakala pelaburan baru dalam ValueCap baru sahaja dibuat. Perlu diingat bahawa ValueCap memberikan pulangan yang terjamin kepada KWSP. KWSP tidak akan rugi melainkan Kerajaan jatuh muflis. Bukan ValueCap yang menyebabkan kemerosotan dividen.

Ramai yang sedang marah dengan kerajaan kerana pelbagai perkara, dan saya sendiri setuju dan saya sendiri pun marah. Tetapi pada pandangan saya kita tak boleh main hentam sahaja dalam semua hal. Bagi saya KWSP dan Bank Negara ialah dua institusi yang telah menjalankan tugas masing-masing dengan baik.

Ada satu komen yang mendapat banyak rating positif berbunyi begini "At 4.5% we could do better on our own". Ini sebenarnya komen yang amat jahil memandangkan kerugian besar yang dialami di sana-sini. Sepatutnya biarkan sesiapa saja yang nak melabur sendiri keluarkan wang mereka daripada KWSP. Secara peribadi, kalau boleh saya tidak akan menyentuh wang saya sehingga usia tua.

Nota: Lihat posting saya sebelum ini mengenai KWSP (Kategori Kewangan) untuk melihat bagaimana pulangan jangka panjang KWSP didapati mengatasi pelaburan saham dalam tempoh masa tertentu.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Hari ini banyak yang mengkritik yang bukan pun dalam bidang mereka. Sehingga banyak menimbulkan kecelaruan. Teringat kata seorang kawan, hari ini penoreh getah pun sudah pandai mengkritik mengenai undang-undang.