29 Mac, 2009

Menjaga Penarafan Kredit Anda

Cuba Bayar Semua Hutang Tepat Pada Masanya

Kalau tak silap saya, kira-kira lebih setahun lepas, isu CTOS merupakan isu yang dibincangkan oleh ahli politik dan juga rakyat biasa. Perbincangan berkisar kepada masalah yang dihadapi oleh orang berhutang dan juga orang yang telah diisytiharkan muflis tetapi yang telah menyelesaikan segala tanggungan mereka.

Apabila anda mengambil pinjaman atau berhutang, sama ada pinjaman perumahan, pinjaman kereta, pinjaman peribadi atau kad kredit, anda seharusnya mencuba sedaya-upaya untuk menjelaskan hutang anda tepat pada masanya, iaitu bayar pada tarikh ansuran atau hutang tersebut perlu dibayar.

Ini kerana rekod pembayaran anda, atau lebih dikenali sebagai 'credit history' atau sejarah kredit anda akan menjadi asas penilaian terhadap anda sekiranya anda memohon untuk sebarang bentuk pinjaman pada masa depan. Perlu diingat bahawa pihak yang mengutip maklumat kredit ini bukan satu syarikat sahaja.

Anda mungkin rasa tidak mengapa jika anda tertinggal sebulan dua selagi anda terus membayar kerana bank tidak akan menarik kereta anda atau melelong rumah anda, tetapi jika sikap tidak membayar tepat pada masanya ini menjadi satu amalan biasa, sudah pasti penarafan kredit anda akan terjejas.

Selain itu, walaupun anda telah menyelesaikan segala masalah lama anda, sebagai contoh jika aset anda pernah dilelong kerana gagal membayar, atau anda diisytiharkan muflis tetapi telah membayar balik hutang anda dan tidak lagi muflis, rekod anda telah tercemar dan institusi kewangan akan mengambil kira hal ini.

Satu contoh yang baik ialah jika anda ada hutang kereta dan anda tidak memerlukannya lagi. Anda melepaskan sahaja kereta itu di tangan bank dan tidak membayar ansuran. Walaupun nilai kereta anda itu melebihi hutang dan bank akhirnya dapat menjualnya pada harga yang menampung nilai hutang anda, rekod kredit anda tetap tercemar.

Kontrak hutang ialah seperti sebarang kontrak lain. Apabila anda menandatangani kontrak hutang, anda harus mematuhi syarat-syaratnya dan menghormatinya. Jika tidak anda juga yang rugi pada masa depan nanti.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Hutang yang ada membawa kebaikan dan ada yang mengikat diri seperti n3 ni.