03 April, 2009

Susulan Kepada Tragedi Oktober

Keputusan Jual Secara Tergesa-Gesa Terbukti Kurang Bijak

Pada bulan Oktober tahun lepas, saya ada mengulas tentang kejatuhan ketara saham apabila kegawatan serius mula melanda ekonomi global. Tajuknya ialah Saham Jatuh Teruk...Jangan Panik: Keputusan Jual Secara Tergesa-Gesa Mungkin Kurang Bijak.

Pada waktu ini, indeks telah menyusut dengan ketara ke tahap 800 mata, dan berlegar di sekitar 820 mata selepas itu. Ramai yang terlibat di pasaran panik dan menjual saham, terutamanya kerana kemelesetan ekonomi dijangka menjadi semakin teruk.

Dalam tempoh hampir separuh tahun selepas itu, memang ekonomi dunia dilihat mengalami krisis yang begitu besar. Kesemua negara maju mengalami kemelesetan yang ketara. Malah tempiasnya kini dirasai oleh hampir semua negara di dunia.

Namun begitu, apa yang terjadi kepada pasaran saham? Indeks komposit telah berlegar di sekitar tahap 830 - 900 mata, walaupun dengan kegawatan serius dan juga segala perkembangan politik yang berlaku di dalam negara. Malah pada hari ini saham sudah mencecah paras 900 mata.

Ini jelas menunjukkan bahawa keputusan yang dibuat secara tergesa-gesa akan mengundang padah. Jika anda bersabar sedikit, anda mungkin dapat meraih nilai lebih tinggi bagi saham anda. Jangan jual apabila orang lain semua panik kerana anda akan menjual pada tahap terendah.

Sudah pasti pasaran masih akan turun semula daripada paras 900, dan akan naik kembali. Ini lumrah pasaran dalam ketidakstabilan ekonomi semasa. Tetapi harus diingat bahawa situasi paling buruk telah berlaku. Jadi, jika anda bercadang untuk melabur, bolehkah situasi menjadi lebih buruk daripada sekarang atau adakah ekonomi akan mula pulih pada separuh kedua tahun ini?

Jika anda mengikuti blog saya sejak enam bulan lepas, anda sudah pasti dapat menjangka bahawa saya tergolong dalam kumpulan yang lebih optimis.

Tiada ulasan: