26 April, 2009

Menjadi Perantis Dulu Sebelum Berniaga

Belajar Selok-Belok Di Bawah Tunjuk Ajar Pakar

(Terlebih dahulu saya meminta maaf kerana tidak mengemas kini blog disebabkan sesuatu yang tidak dapat dielakkan)

Sekarang ini keusahawanan sering dianggap sebagai kerjaya alternatif bagi para graduan atau lepasan sekolah. Namun, mereka yang berminat menceburi dunia perniagaan tidak harus semata-mata terjun ke bidang ini berbekalkan teori dan ijazah sahaja.

Mungkin alternatif yang lebih baik ialah menjadi perantis di bawah seorang pakar. Pertama sekali kita boleh pilih bidang yang kita ceburi, dan kemudian meninjau industri dan perniagaan tersebut dan mencari peluang untuk melibatkan diri.

Untuk mendapatkan kerja yang dikehendaki, mungkin anda boleh menawarkan diri untuk bekerja pada gaji yang lebih rendah supaya majikan tersebut sanggup mengambil anda. Tidak kiralah jika anda terpaksa bermula di peringkat paling rendah.

Ramai yang tidak sanggup melakukan perkara ini kerana mereka mahukan gaji yang selesa sejak dari mula bekerja lagi. Jika begitu, mereka akan membuat pilihan majikan yang sanggup membayar gaji paling tinggi, dan bukan majikan yang dapat memberikan pengalaman paling baik dan peluang paling relevan untuk pertumbuhan pada masa depan.

Apabila kita sudah berjaya memasuki industri, barulah kita dapat meninjau segala peluang yang ada dan melihat bagaimana ia beroperasi dari peringkat yang paling bawah. Selain itu, dalam tempoh pembelajaran, anda boleh menilai sama ada anda mampu dan selesa berniaga dalam bidang tersebut.

Malah jika mahu bermula lebih awal, kita boleh bekerja secara sambilan sejak di peringkat universiti atau di bangku sekolah, selagi tidak menganggu pelajaran. Pengalaman praktikal yang ditimba jauh lebih berharga dan bermakna berbanding kertas ijazah yang diperolehi.

Saya sendiri pun bekerja secara sambilan sejak di peringkat universiti dan akhirnya memilih bidang yang lebih berkaitan dengan pengalaman kerja saya daripada ijazah yang saya perolehi. Saya dapati pengalaman tersebut sangat berharga.

Justeru, pada pendapat saya kalau ada peluang untuk bekerja dengan seorang pakar atau mentor yang anda kagumi, rebut peluang tersebut walaupun gaji atau jawatannya amat rendah. Pengalaman yang ditimba akan membolehkan anda meriah keuntungan berlipat kali ganda pada kemudian hari.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH Abang RAZALI
artikel yang begitu menarik tips2 yang sangat berguna buat fahmi dan juga kawan2 yang lain...

Dr.irfan khairi pun pernah jadi tukang cuci... tapi sekarang dah jadi jutawan muda...

kena cari mentor yang betul.. Dr.irfan khairi punya motivasi tinggi..

fahmi dah attend workshop Dr Irfan memang best...

TQ Abang Razali... :)