12 April, 2009

Tidak Cerewet Memilih Kerja

Peluang untuk hidup senang tetap ada

Saya rasa di Malaysia ini, walaupun dalam keadaan gawat, masih banyak peluang untuk cari makan. Jika tidak, mengapa terdapat ramai buruh asing di Malaysia? Ini menunjukkan peluang tetap ada, cuma mungkin seseorang itu perlu mengubah persepsi tentang tugas yang sanggup dipikul.

Saya nak ceritakan sikit tentang seorang kawan keturunan India dari keluarga miskin yang tinggal di kawasan setinggan di Kuala Lumpur. Dia beberapa tahun lebih muda dari saya. Saya mengenalinya di padang hoki semasa kita sama-sama bermain kira-kira 10 tahun dulu. Dia rajin orangnya walaupun tidaklah begitu pintar dari segi akademik.

Untuk memuaskan hati diri dan keluarga, dia telah mengikuti kursus diploma dalam bidang komputer di kolej swasta. Kursus tersebut dibiayai dengan bekerja mencuci kolam renang. Akhirnya di mendapat diploma tetapi keputusan akademiknya tidak begitu bagus.

Dia berusaha mencari kerja dalam bidang yang dipelajarinya tetapi gagal. Namun pada masa yang sama beliau tetap bekerja mencuci kolam renang rumah orang kaya sehingga menjadi orang kanan majikannya. Akhirnya dia membuat keputusan untuk terus bekerja cuci kolam renang dengan matlamat menceburi perniagaan mencuci kolam renang.

Dia begitu rajin dan dipercayai sehingga kini, dia mampu membeli sebuah kereta waja dan pangsapuri kos sederhana untuk keluarganya (walaupun sehingga sekarang lebih suka menggunakan motosikal untuk ke sini sana). Jadi keluarganya tidak lagi boleh digelar keluarga setinggan. Pendek kata dia telah melepaskan diri sendiri dan keluarga daripada belenggu kemiskinan.

Tapi perkara paling menarik yang saya lihat ialah dia bekerja dari awal pagi sampai lebih kurang pukul dua atau tiga petang sahaja. Lepas tu dia boleh melakukan aktiviti yang diminati, iaitu berlari atau bermain hoki. Malah kini dia juga telah layak menjadi pengadil bagi liga bolasepak Selangor dan mendapat pendapatan tambahan daripada setiap perlawanan yang diadili.

Saya rasa masa depannya cerah kerana pesaing bukannya ramai. Siapa yang bercita-cita untuk menjadi tukang cuci kolam renang? Dia bukanlah kaya dengan kerjaya ini, tetapi dia hidup senang dan tidak lagi dianggap miskin, walaupun keluarganya pada asalnya sangat miskin dan menumpang di tanah kerajaan.

Kesimpulannya ialah peluang ada di mana-mana. Kita sering mendengar pemimpin Melayu dan India merungut tentang kemiskinan dalam komuniti masing-masing. Pelbagai program dilaksanakan untuk membasmi kemiskinan. Mungkin segala program kerajaan tidak akan berjaya sekiranya individu itu sendiri tidak berminat untuk memanfaatkan segala peluang yang ada, tidak kiralah dengan bantuan atau tanpa bantuan kerajaan.

2 ulasan:

TJ berkata...

artikel ni kena masuk suratkhbar la

lursa berkata...

Peluang untuk berjaya sentiasa ada. Tetapi ramai yang terlalu memilih sehinggakan kadang-kadang mereka sendiri menutup ruang ke arah itu.