08 April, 2009

Supermax Corporation Kembali Menggegar?

Pengeluar Sarung Tangan Perubatan Selesai Masalah

Supermax Corporation Berhad ialah sebuah syarikat yang terlibat dalam pengilangan, pengeluaran dan pemasaran sarung tangan perubatan. Anak syarikatnya pula terlibat dalam pengeluaran dan jualan sarung tangan getah. Produk syarikat ini dieksport ke lebih 155 negara seperti Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, Timur Tengah dan Pasifik Selatan. Antara anak syarikatnya termasuk Supermax Latex Products Sdn. Bhd., Supermax Glove Manufacturing Sdn. Bhd., Maxter Glove Manufacturing Sdn. Bhd., Supermax Incorporated dan Seal Polymer Industries Berhad.


Dipetik daripada Bursastation.com

Seperti yang dapat dilihat daripada carta, harga saham telah menjunam daripada tahap tertinggi RM2.65 sen pada pertengahan 2007 kepada harga lebih kurang RM0.80 sen pada akhir tahun lepas. Harganya hari ini ialah RM0.95. Kejatuhan ini amat ketara berbanding kejatuhan BSKL hanya 40% sepanjang tempoh yang sama.

Syarikat ini sebenarnya mencatatkan prestasi yang agak memuaskan, dengan pendapatan sesaham 23 sen pada 2008. Pencapaian ini agak baik memandangkan suasana ekonomi pada separuh kedua tahun lepas. Justeru apa yang menyebabkan harga sahamnya jatuh?

Kesilapan Supermax berlaku apabila syarikat tersebut mengambil alih sebuah pengeluar sarung tangan bernama APLI. Mereka tidak sedar syarikat tersebut menghadaipi masalah besar. Akhirnya pengurusan Supermax gagak menyelesaikan masalah APLI dan pelaburan dalam APLI telah dihapuskira sepenuhnya pada akhir tahun lepas.

Dalam satu temu ramah dalam akhbar The Star, Pengarah Urusannya berkata syarikat telah belajar daripada kesilapan yang dibuat dan tidak akan terburu-buru membuat pembelian lagi. Syarikatnya kini akan menumpukan perhatian untuk mengembangkan operasi syarikat secara organik.

Nisbah P/E Supermax adalah amat rendah, menjadikannya saham yang 'undervalued'. Malah pada 2009, syarikat dijangka terus mencatat untung, walaupun berkemungkinan lebih rendah daripada tahun lepas kerana kegawatan ekonomi semasa. Sekiranya pelaburan bermasalah Supermax telah dihapus kira, prestasi saham syarikat berpotensi untuk kembali pulih, sejajar dengan peningkatan prestasi syarikat.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I also think that this share is greatly undervalue. GLove production is a recession proof business and the demand for glove is expected to rise steadily in the future. So the PE for Supermax at about 4.5 now is definitely too low compared to its peers like topglove, kossan, harta. I will say that RM 2 will be the fair value for supermax. At RM 2, it will has PE ratio of about 8 or 9, which is quite reasonable for a glove making company.

Unknown berkata...

Agree with you...

Within the time of the posting and your comment..the share went up quite a bit

Tanpa Nama berkata...

Salam,

hari ini harga supermax rm 1.91.

PE 10.7