23 Ogos, 2009

Peluang Untuk Beli atau Penurunan Ketara?

Pasaran rehat seketika selepas naik mendadak 5 bulan

Minggu lepas penurunan yang sudah agak lama ditunggu-tunggu sesetengah peramal pasaran telah berlaku. Malangnya bagi mereka, penurunan berlaku selepas indeks hampir mencecah 1200 mata. Sedangkan mereka telah meramalkan 'correction' pada tahap 1050 mata lagi.

Maka sesiapa yang telah menjual terlalu awal mungkin telah terlepas kenaikan dua bulan lepas, di mana saham-saham di luar daripada 30 teratas juga telah mula menunjukkan tanda-tanda awal kenaikan.

Malah, beberapa saham yang tidak mendapat liputan penganalisis atau telah diabaikan seperti Mamee dan Titan telah mencatatkan prestasi keuntungan yang sangat baik. MK Land juga nampak seperti akan pulih kembali, manakala Kinsteel telah mengurangkan kerugian dan mungkin boleh meraih keuntngan pada suku sebelumnya.

Tapi yang paling hangat ialah syarikat pengeluar sarung tangan, yang terus melonjak seiring dengan menularnya wabak H1N1. Supermax, yang saya cadangkan dalam post blog saya pada harga bawah seringgit telah naik sehingga lebih RM2.50.

Jadi sekarang dengan penurunan semasa, adakah ini masa untuk membeli atau menunggu? Jawapannya ialah tiada siapa yang tahu. Sebab itulah saya lebih suka melabur untuk jangka panjang, berasaskan kekuatan syarikat, bukan berasaskan carta.

Yang penting ialah adakah anda melihat nilai berpatutan pada syarikat yang anda tinjau? Jika ada, saya rasa anda boleh beli dan tidak perlu khuatir sama ada pasaran akan naik atau turun dalam tempoh terdekat kerana saya yakin tahun depan, ekonomi akan mula mencatatkan pertumbuhan.

Justeru jika ada syarikat yang berjaya mencatatkan prestasi keuntungan yang baik dalam keadaan ekonomi yang meleset, cuba bayangkan prestasinya apabila ekonomi sudah pulih.

Jika anda melabur untuk jangka pendek, saya tidak dapat memberikan pandangan. Ini kerana pandangan pakar amat berbeza bagi tempoh sehingga akhir tahun. Nouriel Roubini, pakar yang meramalkan keruntuhan ekonomi tempoh hari berkata ekonomi belum lagi pulih dalam masa terdekat. Sementara itu pelabur tersohor Mark Mobius kata beli, terutamanya saham di pasaran Asia.

Dalam jangka pendek, 'anything can happen', tetapi dalam jangka panjang, iaitu sekurang-kurangnya satu hingga tiga tahun, saya yakin pasaran dan juga saham individu, akan meningkat seiring dengan pemulihan ekonomi.

Tiada ulasan: