29 Julai, 2010

Melabur Dalam Keadaan Pasaran Tinggi

Gunakan kaedah pengurusan risiko yang baik

Bursa Malaysia telah naik tinggi sejak Mac 2009 dengan kenaikan besar daripada 830 mata sehingga ke hampir 1360 pada waktu ini.

Dipetik daripada Bursastation

Secara peribadi seperti yang saya nyatakan dalam beberapa posting sebelum ini, saya mengesan terdapat beberapa risiko kepada pasaran dalam tempoh enam bulan akan datang termasuk:

1. Keadaan ekonomi Amerika dan Global yang kini mula perlahan kembali
2. Keadaan harga hartanah Asia yang telah melambung naik
3. Kenaikan kadar faedah

Namun begitu bagi mereka yang masih mahu terus melabur dalam pasaran boleh gunakan dua strategi, iaitu, menggunakan dagangan jangka pendek atau pelaburan jangka panjang yang meliputi tempoh sekurang-kurangnya tiga tahun.

Dalam kaedah pertama, anda meramalkan pasaran tidak akan jatuh dalam tempoh terdekat dan mengambil kesempatan daripada pasaran yang nampak semakin hangat sekarang ini.

Kaedah kedua ialah cuba mencari syarikat undervalued yang mungkin tidak akan terjejas teruk sekiranya pasaran mula merosot, dan memegang untuk tempoh yang agak lama dengan meramalkan bahawa pemulihan kukuh akan berlaku pada masa depan. Malah, kalau pasaran tak turun dan terus naik, lebih banyaklah untung anda.

Walau apa pun, jika anda melabur untuk jangka pendek atau pertengahan, tidak kira apa kaedah pelaburan atau dagangan yang anda gunakan, saya benar-benar cadangkan anda meletakkan stop loss untuk menghadkan kerugian, atau trailing stop untuk mengunci keuntungan.

Dengan cara ini, jika sesuatu 'shock' atau kejutan berlaku kepada sistem ekonomi global, anda menghadkan kerugian atau mengunci keuntungan anda.

Seperti yang saya katakan, saya berehat seketika untuk suku ketiga ini menantikan perkembangan ekonomi global. Tetapi jika anda melabur kerana tidak mahu terlepas kehangatan semasa, atau kerana berpendapat Malaysia tidak akan terjejas dan saham akan terus naik, jangan lupa untuk sentiasa mengikuti perkembangan semasa dan gunakan kaedah pengurusan risiko yang baik.

Tiada ulasan: