04 Julai, 2010

Duduk Di Tepi Gelanggang Pada S3

Tiada kemelesetan dijangka berlaku tapi kita
memasuki kitaran ekonomi kurang pesat


Susulan daripada posting lepas, saya ingin mengingatkan pembaca sekali lagi bahawa kita akan memasuki fasa ekonomi yang kurang pesat pada separuh kedua tahun ini, walaupun kemelesetan kali kedua (double dip recession) tidak mungkin berlaku.

Sebenarnya saya perlu secara telus menyatakan bahawa baru-baru ini saya telah keluar sama sekali dari pasaran dan akan duduk di tepi gelanggang untuk suku ketiga sehinggalah saya melihat tanda kitaran akan berakhir.

Walau apa pun perlu diingat bahawa saham telah mencatatkan prestasi kukuh antara Mac 2009 hinggalah Mei 2010. Begitu juga pasaran saham. (Untuk melihat mengapa pertumbuhan ekonomi dijangka semakin perlahan baca posting saya yang sebelum ini).

Berikut adalah carta FBM KCLI untuk tempoh 2 tahun:

Dipetik daripada Bursa Station

Kita dapat lihat bahawa kenaikan besar telah berlaku dan pasaran kini mula mendatar dan mencecah paras moving average 50 dan 100 hari buat kali ketiga.

Selain itu, jika kita juga perlu peka tentang apa yang berlaku pada krisis kewangan Asia pada 1998. Cuba kita lihat Carta FBM KLCI untuk tempoh 20 tahun.

Dipetik daripada Bursa Station

Pada krisis 1998, saham telah melonjak naik ke paras 1000 mata pada awal tahun 2000, tetapi mengalami kejatuhan kedua yang lebih kecil selepas itu.

Peristiwa yang sama biasanya tidak akan berlaku dengan cara yang betul-betul serupa, tetapi selepas pemulihan, mungkin berlaku kejatuhan kecil kedua sebelum pertumbuhan sebenar dialami.

Saya berpendapat dari segi ekonomi, angka akan mula lebih positif pada S2 tahun 2011, tetapi pasaran saham umumnya mendahului ekonomi, jadi saya rasa pelabur perlu sentiasa peka untuk kembali melabur dan mencari peluang apabila situasi dilihat kian kukuh.

Walau apa pun, gunakan waktu ini untuk terus mencari syarikat mantap yang mungkin tertekan harganya bukan kerana prestasi, tetapi kerana keadaan pasaran secara umum. Saham seperti ini akan naik melonjak apabila sentimen dan ekonomi kembali pulih.

Saya membuat keputusan berasaskan 'gut' feeling. Mungkin saya salah tetapi saya sekurang-kurangnya saya melindungi untung yang diperolehi dalam fasa kenaikan yang baru berlalu.

Tiada ulasan: