01 Julai, 2010

Ekonomi: Masalah Eurozone dan Tempiasnya

Tanda-tanda jelas bahawa pertumbuhan semakin
perlahan pada separuh kedua tahun ini


Tidak lama sebelum ini, saya ada menulis posting tentang perkembangan terkini ekonomi. Saya menyatakan bahawa terdapat dua pandangan berbeza tentang hala tuju ekonomi dan pasaran.

Namun begitu, berasaskan perkembangan terkini, kita dapat lihat bahawa situasi ekonomi kian meruncing di Eurozone dan ini memberikan sedikit kesan kepada Amerika. Pertumbuhan China pula lebih rendah daripada dijangka.

Dalam video ini, Nouriel Roubini, pakar ekonomi yang meramalkan kegawatan tempoh hari memberikan pandagannya tentang ekonomi pasa separuh kedua.


Menurut beliau, pertumbuhan ekonomi AS akan semakin perlahan pada separuh kedua tahun ini. Antara masalah yang dinyatakan ialah langkah kerajaan untuk mengenakan 'austerity measures' atau dasar yang ketat, di negara-negara Euro untuk mengawal deifisit sedangkan zon tersebut masih belum mengalami pemulihan.

Perkara yang sama telah disuarakan oleh Paul Krugman. Beliau berkata langkah kerajaan di Eurozone untuk mengawal defisit menerusi dasar wang dan fiskal yang lebih ketat akan membawa mudarat.

Menurutnya, langkah untuk mengetatkan dasar dan mengurangkan defisit hanya patut dilakukan selepas ekonomi keluar sepenuhnya daripada kemelesetan.

Selain itu, sentimen pengguna di AS juga telah menurun sedikit pada bulan Jun, dan begitu dengan kadar pertumbuhan China.

Baru-baru ini, pasaran ada jatuh ke tahap 1250 sebelum naik kembali. Pada waktu itu, ramai yang agak panik dan terdapat peluang untuk mengambil kesempatan daripada situasi tersebut, dan saham telah naik balik ke tahap lebih 1300.

Namun begitu, buat masa ini nampaknya petunjuk ekonomi agak meruncing dan saya rasa pelabur perlu berhati-hati pada separuh kedua tahun ini.

Pada pendapat saya, kita perlu menyesuaikan portfolio pelaburan berasaskan ekonomi yang semakin perlahan (tetapi bukan meleset) pada separuh kedua.

Secara peribadi, saya mengamalkan pendekatan tunggu dan lihat untuk separuh kedua, dan hanya masuk ke pasaran apabila melihat saham yang benar-benar undervalued atau apabila jatuh ke paras yang menarik. Manakala jika buat belian pula, saya akan ambil untung jika ada peluang (bermakna pandangan lebih bersifat jangka pendek).

Tidak kira anda melabur menggunakan fundamental analysis atau technical analysis, melabur dengan amat berhati-hati pada separuh kedua ini.

Tiada ulasan: