28 Jun, 2010

Era Ekonomi Percuma

Percuma jadi daya penarik utama

Saya sedang membaca buku bertajuk Free oleh Chris Anderson (yang lebih terkenal dengan pertamanya The Long Tail), yang menerangkan tentang era ekonomi percuma masa kini.

Kalau satu masa dulu, kita hanya boleh menonton TV dan mendengar radio secara percuma, kini ekonomi percuma atau free economy telah menular dan semakin berkembang di alam siber.

Jika kita lihat sekarang, apabila anda membeli komputer, janda tidak perlu membayar untuk sebarang perisian sekiranya anda sanggup menggunakan sistem operasi Linux dan memanfaatkan Open Office atau Google Docs

Selain itu, segala jenis perisian diberikan percuma, termasuk perisian menulis blog, membuat borang web (yang saya gunakan di lama web saya), emel, e-book tertentu dan juga kebanyakan video yang dilihat di YouTube.

Anda juga boleh membaca pelbagai akhbar di dalam talian secara percuma, sehingga ini menjejaskan edaran akhbar fizikal. Malah, fenomena akhbar kertas diberikan percuma juga mula merebak di Malaysia.

Di luar dunia Internet pula, banyak lagi yang percuma tetapi dengan syarat, sebagai contoh modem percuma jika langgan pakej broadband, hadiah percuma jika kumpul mata dan sebagainya.

Malah ada syarikat yang menawarkan percutian percuma jika kita sanggup mendengar pembentangan mereka mengenai program keahlian percutian mereka. Selain itu, saya juga sering mendapat tawaran insurans atau takaful kemalangan peribadi percuma hanya kerana saya melanggan Astro atau menjadi pelanggan DiGi umpamanya.

Tetapi kita perlu berhati-hati tentang 'percuma'.
1. Ada percuma yang betul-betul percuma dan sangat bermanfaat
2. Ada yang percuma tetapi kurang bermanfaat
3. Ada yang percuma tetapi mungkin membawa mudarat dan kos kewangan kerana mengikat anda kepada kontrak tertentu.

Saya tidak akan memberi contoh produk dalam kategori 2 dan 3. Tetapi contoh dalam kategori produk 1 termasuklah produk perisian percuma, akhbar percuma dan juga e-book percuma. Selain itu ceramah agama percuma yang dipaparkan di YouTube juga amat berguna. Blog-blog hebat seperti blog Ustaz Zaharuddin pula sungguh bermanfaat.

Walau apa pun, dalam ekonomi percuma masa kini, manfaatkan segala produk percuma yang ditawarkan tetapi berwaspada tentang kategori produk 3 yang saya sebutkan di atas.

Jika anda menjalankan perniagaan pula, anda perlu prihatin bahawa ramai pengguna kini mengharapkan sesuatu yang percuma, terutamanya jika anda beroperasi dalam dunia digital.

Pastikan anda bersiap-sedia untuk menghadapi situasi di mana pesaing anda mula menggunakan model ekonomi percuma. Tetapi lebih baik jika anda terlebih dahulu menggunakan model ini demi manfaat perniagaan anda.

Jadi sempena dengan era percuma ini, saya pun nak menawarkan produk percuma, iaitu himpunan 100 rencana percuma daripada blog ini serta 3 rencana tambahan yang lebih panjang. Tapi ebook ini hanya untuk mereka yang membeli salah satu buku saya menerusi laman web saya.


Sebenarnya semua artikel ada di dalam blog ini cuma tiada cara yang mudah untuk mencarinya berasaskan topik yang lebih khusus. Saya juga menyertakan nota tambahan mengenai perkembangan terkini.

Semua pembeli buku dari laman web saya sebelum ini juga boleh mendapatkannya. Emel saya dan saya akan hantarkannya kepada anda.

2 ulasan:

Nasir berkata...

salam en razman, saya telah membeli kedua-dua buku tuan tetapi di kedai buku, panduan bijak melabur dan melabur dalm unit amanah.. boleh x pertimbangkan untuk sy mendapatkan e-book tuan..?? Tq, en razman..

mnasir_zaki@yahoo.com

Unknown berkata...

Wasalam

Saya boleh pertimbangkan. Sila check email

Razali