07 Jun, 2010

Disiplin Penyelesaian Terbaik

Banyak yang boleh dicapai dengan disiplin

Baru-baru ini saya terserempak dengan seorang kenalan yang telah mengalami sakit jantung pada usia yang agak muda dan terpaksa menjalani pembedahan. Saya tanya apa khabar dan dia menceritakan masalahnya.

Katanya dia terpaksa makan ubat sepanjag hayat. Begitu banyak ubat yang perlu ditelan, bernilai lebih seribu sebulan. Sekarang ini kos ubat ditanggung oleh majikannya.

Tapi bagaimana kalau dia sudah bersara? Mungkin tak mampu beli ubat sebanyak itu dengan duit sendiri.

Tapi beliau terima sahaja hakikat. Berat badan masih berlebihan. Dia tidak lakukan apa-apa untuk bersenam atau berdiet. Lebih selesa makan ubat daripada berdisiplin.

Ada pula kenalan lain yang cuba sedaya upaya mengurangkan berat badan. Semua teknik sudah dicuba. Duit sanggup keluar banyak untuk cari penyelesaian.

Tetapi satu penyelesaian mudah yang percuma tak dibuat, iaitu bersenam. Ini kerana bersenam meletihkan dan memerlukan disiplin untuk dilakukan secara berterusan.

Sedikit disiplin boleh membawa manfaat besar. Malah apabila kita sembahyang lima waktu dan berpuasa, selain daripada menunaikan ibadat, ia juga mengajar kita berdisiplin.

Katakan anda hendak menulis buku - Tulis satu muka surat sehari anda sudah dapat 200 halaman dalam 200 hari. Buku anda sudah hampir siap.

Katakan anda hendak kumpul duit - Simpan RM100 sebulan dalam masa empat tahun anda sudah ada lebih RM5,000. Kalau tabung lebih, malah lebih banyak yang anda kumpul.

Kalau nak belajar bahasa baru - Hafal satu perkataan sehari dalam setahun anda sudah tahu lebih 300 patah perkataan. Malah dalam dua tahun anda sudah boleh bertutur dalam Bahasa tersebut.

Kalau nak kawal belanja - Jangan belanja lebih daripada pendapatan bersih selepas menolak tabungan setiap bulan. Jangan berikan alasan melainkan berlaku kecemasan.

Kalau nak jadi orang berilmu - Bacalah sekurang-kurangnya satu buku setiap bulan. Membaca bukan sahaja menambah ilmu tetapi meningkatkan peluang untuk berjaya.

Pendek kata. disiplin adalah kunci kejayaan.

2 ulasan:

Daun berkata...

bagus ingatan ni, terima kasih,

Unknown berkata...

Salam,

Sama-sama