19 Julai, 2010

Makin Ramai Golongan Muda Muflis

50% pemegang kad bankrap bawah 30 tahun

Bank Negara Malaysia melaporkan bahawa 50% daripada pemegang kad kredit yang diiystiharkan muflis berusia di bawah 30 tahun.

Ini satu perkara yang agak membimbangkan kerana golongan ini bukannya miskin. Mereka layak mendapakan kad kredit, tetapi menyalahgunakannya sehingga diisytiharkan muflis.

Sementara itu, satu laporan akhbar menyebut Devinder Singh, ketua hal ehwal korporat dan komunikasi AKPK berkata 15% daripada mereka yang mendaftarkan diri dengan program agensi pengurusan hutang tersebut berusia di bawah 30 tahun.

Bagaimana perkara ini boleh terjadi?

Satu sebab utama ialah kesenangan mendapatkan kad kredit dan kegagalan untuk memastikan perbelanjaan lebih rendah pendapatan.

Tetapi saya yakin tanpa kad kredit masalah ini tidak akan sampai ke tahap ini kerana tanpa kad golongan tersebut tidak boleh membeli menggunakan wang yang tidak mereka miliki.

Satu lagi masalah ialah kehidupan material masa kini di mana muda-mudi mengutamakan jenama dan gaya. Saya tahu dan kenal orang-orang seperti ini.

Kalau belum kahwin dah bankrap memang susahlah. Macam mana nak mendirikan rumah tangga dan menanggung anak?

Pada pendapat saya kita patut mengekang penggunaan kad kredit dengan mengenakan cukai yang tinggi kepada kad kredit kedua, lebih tinggi kepada kad yang ketiga dan seterusnya.

Kalau bank protes tindakan ini, biarkanlah mereka protes. Langkah tersebut akan memastikan orang ramai lebih cenderung memiliki hanya satu kad kredit untuk memanfaatkan kesenangan menggunakan urus niaga tanpa tunai.

Biarlah mereka yang banyak kad terdiri daripada orang yang benar-benar mampu sahaja. Lagipun pembayaran tanpa tunai kini boleh dilakukan menerusi kad debit.

Sebenarnya penyelesaian sebenar kepada masalah begitu senang sahaja. Belanja ikut kemampuan. Semua orang tahu. Cuma susah untuk mengamalkannya.

Tiada ulasan: