28 Januari, 2010

Peluang Untuk Membeli Muncul Kembali

Kejatuhan saham membuka semula pintu pelaburan

Sejak hujung tahun lepas, saya telah menyuarakan kebimbangan tentang kenaikan berterusan pasaran dalam posting saya. Walaupun kejatuhan sebanyak lebih 40 mata telah berlaku setakat hari ini, kita tidak tahu sama ada kejatuhan akan terus berlaku buat beberapa lama atau seketika sahaja.

Itu semua tidak begitu penting. Yang penting ialah usaha kita mencari nilai berpatutan. Dalam tempoh dua tiga bulan lepas, semakin sukar untuk mencungkil saham yang undervalued disebabkan kenaikan harga yang ketara.

Tetapi dengan kejatuhan pasaran sejak hujung minggu lepas, nilai berpatutan boleh mula dilihat di kalangan segelintir saham.

Sebagai pelabur bijak, inilah masanya untuk 'bersiap sedia' untuk melabur semula. Sebenarnya kejatuhan kali ini bukan berlaku kerana ekonomi akan gawat semula tetapi mungkin kerana kenaikan pasarn telah berlarutan hampir setahun, sedangkan pemulihan ekonomi baru di peringkat awal dan masih ada beberapa masalah yang belum selesai.

Saya menekankan 'bersiap sedia' kerana ada kemungkinan saham jatuh lagi dan jika ini berlaku, pasti semakin banyak saham undervalued dapat dilihat. Kita perlu berlagak seperti helang yang berlegar-legar meninjau mangsa sambil berfikir di mana dan bila untuk bertindak.

Dipetik daripada Bursa Station

Dari segi teknikal mungkin pasaran menunjukkan kelemahan dan tidak kiralah jika kelemahan ini berlarutan atau sementara sahaja, trend jangka panjang (sehingga 5 tahun), pada pandangan saya, tetap menaik. Cuma saya ulangi apa yang saya katakan dalam posting saya sebelum ini bahawa dalam jangka pendek 'anything can happen'.

Secara peribadi, seperti yang saya katakan dalam posting terdahulu bahawa saya telah mengurangkan peruntukan saham secara beransur-ansur sejak akhir tahun lepas. Sekarang ini, saya akan mula menambah peruntukan saham sekiranya pasaran terus menjunam.

Nota: Saya ingin menekankan bahawa taktik saya ialah beli saham bila saham jatuh, bukan apabila saham melonjak naik dan kaedah penilaian saham utama yang digunakan ialah fundamental analysis.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

visit http://www.tropicalroofing.sto.my/
for metal deck roofing, polycarbonate sheet, insulated metal panel and home improvement.