01 Februari, 2010

Potensi Perkembangan Pelikan International

Syarikat alatulis antarabangsa dengan jenama kukuh

Jenama alatulis Pelikan mungkin tidak asing bagi anda tetapi ramai yang mungkin tidak tahu bahawa mereka boleh melabur dalam jenama antarabangsa ini di Malaysia.

Pelikan International dulunya merupakan Diperdana Holdings tetapi selepas pengambilalihan berbalik (reverse takeover) yang dilakukan pada 2004 menerusi pengambil alilhan Pelikan Holdings A.G dan Pelikan Japan, syarikat ini ditukar nama kepada Pelikan International dengan perniagaan utama dalam bidang alatulis.

Syarikat ini mempunyai operasi di serata dunia dan juga 25 pejabat jualan dan pemasaran yang dimiliki oleh Syarikat. Antara produk syarikat termasuk alatulis mewah, alatulis sekolah, dakwat mesin cetak dan peralatan pejabat.

Aset bersihnya ialah RM1.71 sesaham. Tahap keuntungan syarikat ialah seperti berikut:

2009 15 sen (anggaran)
2008 10.7 sen
2007 32.9 sen
2006 30.0 sen
2005 28.9 sen

Berikut ialah carta saham Pelikan:

Dipetik daripada Bursa Station


Dapat dilihat daripada keuntungan yang lebih rendah dalam tempoh dua tahun terbaru bahawa syarikat ini mengalami kesan kegawatan di pasaran utamanya di Jerman. Namun begitu, apabila kegawatan beransur-ansur pulih, keuntungan dijangka meningkat kembali.

Harga sahamnya telah kembali pulih seiring dengan pemulihan pasaran tetapi turun sedikit dalam tempoh terdekat. Pelikan kini sedang dalam proses mengambil alih syarikat alatulis Herlitz AG yang dijangka selesai pada bulan Mac.

Berasaskan harga semasa RM1.30, Pelikan tidaklah begitu undervalued jika dibandingkan dengan keuntngan yang diunjurkan tahun 2009, tetapi jika segala ramalan pengurusan menjadi, keuntungan dijangka meningkat dengan ketara tahun depan.

OSK Research ada menetapkan penarafan 'buy' untuk saham ini. Seperti biasa, pelabur dinasihatkan membuat kajian sendiri sebelum melabur.

Tiada ulasan: