28 Februari, 2010

Keputusan Suku Terakhir 2009 Agak Kukuh

Lebih banyak syarikat atasi jangkaan

Pada hujung minggu lepas (akhir Februari), syarikat di BSKL telah mengumumkan keputusan bagi suku tahun Okt-Dis 2009. Syarikat diwajibkan mengeluarkan laporan suku tahunan selewat-lewatnya dua bulan selepas berakhir suku tahun tersebut.

Umumnya banyak keputusan yang baik dicatatkan. Antara syarikat besar, CIMB dan Axiata mencatatkan prestasi lebih baik daripada yang dijangka (tetapi seperti biasa harga sahamnya pun naik apabila keputusan diumumkan).

Tetapi bagi saya ada beberapa syarikat kurang mendapat perhatian yang turut mencatatkan prestasi yang memberangsangkan, tetapi sahamnya belum lagi menarik minat pelabur.

Berikut adalah beberapa syarikat yang saya 'follow' dengan keputusan agak baik (secara relatif kepada harga sahamnya)

Syarikat Takaful
EPS suku tahun semasa 8.57 sen. NTA RM2.29. EPS seluruh tahun 19.42 sen. Harga penutup minggu lepas RM1.33. P/E Ratio lebih kurang 7. Tetapi satu kelemahan ialah saham ini volumnya rendah.

Khind Holdings
EPS suku tahun semasa 4.6sen. NTA RM1.79. EPS seluruh tahun ialah 20 sen. Harga penutup minggu lepas RM0.90. P/E Ratio lebih kurang 4.5. Saham ini pun volumnya rendah.

Masteel
EPS suku tahun semasa 5.44 sen. NTA RM2.14. EPS seluruh tahun ialah -4,35 sen. Harga penutup minggu lepas RM1.10. Walaupun syarikat catat kerugian pada 2009, tahun 2010 dijangka lebih positif dan dicerminkan oleh keuntungan suku tahun semasa. Harga keluli pun sudah pulih.

Yee Lee
EPS suku tahun semasa 10.51 sen. NTA RM3.45. EPS seluruh tahun 32.13 sen. Harga penutup minggu lepas RM1.71. P/E Ratio adalah lebih kurang 5. Saham ini juga volumnya rendah.

Kumpulan Fima
EPS suku tahun semasa 6.88 sen. NTA RM1.48. EPS seluruh tahun 17.65 sen. Harga penutup minggu lepas RM0.86. P/E Ratio adalah lebih kurang 5.

Paparan di atas adalah contoh bagaimana saya meninjau syarikat undervalued dan bukannya cadangan untuk membeli saham. Pembaca digalakkan membuat analisis sendiri.

Ada banyak juga syarikat lain yang mencatatkan keputusan yang baik, bacalah akhbar kewangan atau laporan broker anda untuk mendapatkan senarai saham berpotensi untuk ditinjau.

Sekali lagi saya tekankan bahawa kalau tahun lepas, faktor peruntukan aset (berapa banyak yang anda laburkan dalam saham) menentukan pulangan anda, tahun ini pemilihan saham memainkan peranan yang lebih penting untuk menentukan pulangan.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Type : Announcement
Subject : YEE LEE CORPORATION BHD (“YLC” OR THE “COMPANY”)

(I) PROPOSED BONUS ISSUE;
(II) PROPOSED SHARE SPLIT; AND
(III) PROPOSED AMENDMENTS

(COLLECTIVELY REFERRED TO AS THE “PROPOSALS”)

Unknown berkata...

Alhamdulillah...seronok melihat harga saham YEELEE pada hari ini. Terima kasih tuan.