03 Mac, 2010

Penilaian Ingress Corporation

Potensi besar tetapi risiko tinggi

Saya menerima permintaan daripada seorang pembaca untuk menilai Ingress Corporation, sebuah syarikat yang dulu boleh dianggap 'high-flying' tetapi sudah jatuh ke bumi sejak 2006, kerana prestasinya mula merosot. Saya bersetuju untuk membuat penilaian kerana syarikat ini telah mula menunjukkan tanda-tanda pemulihan kebelakangan ini.

Ingress Corporation ialah sebuah syarikat yang terlibat dalam bidang perniagaan teras pengilangan komponen automatif bagi pengeluar kereta di Malaysia (terutamanya Proton dan Perodua) dan rantau ASEAN, dan juga terlibat dalam kejuruteraan kuasa dan sektor rel di Malaysia.

Berikut adalah sejarah keuntungan Ingress dalam tempoh 5 tahun lepas (sen):

2005 2006 2007 2008 2009
20.3 17.1 (13.9) (14.8) (53.1)


Carta Ingress

Dipetik daripada Bursa Station

Kita dapat lihat bahawa saham Ingress ternyata melonjak tinggi antara tahun 2002 dan 2004 kerana prospek cerah tetapi telah mula menjunam selepas itu kerana prestasi kurang baik, sehinggalah mencecah harga 20 sen. Namun harga saham telah mula pulih pada tahun 2009. Harga penutup hari ini ialah RM0.60.

Apakah masalah Ingress? Selain daripada mencatatkan kerugian untuk tempoh tiga tahun lepas, syarikat juga mengalami masalah aliran tunai, terutamanya pada tahun berakhir Januari 2009, apabila aliran tunainya berada pada tahap negatif. Namun begitu masalah ini mula reda kerana berasaskan sembilan bulan pertama tahun berakhir Jan 2010, syarikat sudah mencatatkan aliran tunai yang positif.

(Nota: maklumat ini diperolehi daripada laporan suku tahunan Ingress di Bursa Malaysia. Pembaca yang berminat digalakkan memuat turun sendiri fail PDF dari laman web Bursa Malaysia)

Namun begitu pada bulan Januari ini, syarikat telah mendapatkan persetujuan daripada pemegang sukuk untuk menangguhkan bayaran sukuk ke Julai 2010. Ini menunjukkan bahawa walaupun sudah pulih, aliran tunainya masih belum lagi cukup mantap untuk menebus sukuk.

Pada suku terakhir 31 Oktober 2009 (suku ketiga bagi tahun berakhir Jan 2010), syarikat mencatatkan EPS 6 sen, manakala untuk tempoh sembilan bulan, EPS ialah pada 10 sen. NTA bernilai RM1.54 sen. Kemungkinan besar, keuntungan mampu dicatatkan pada tahun berakhir Jan 2010.

Prospek syarikat nampak cerah kerana sebagai pengeluar komponen automatif, kejayaan syarikat bergantung kepada jualan kenderaan. Selepas menghadapi tahun yang sukar pada 2009, saya rasa prospek 2010 adalah lebih cerah bagi syarikat, terutamanya kerana pemulihan jualan kenderaan Proton dan Perodua, di samping kejayaan memenangi kontrak baru daripada General Motors.

Sekiranya kita andaikan secara konservatif bahawa syarikat mencatatkan EPS 13 sen untuk seluruh tahun berakhir Januari 2010, maka P/E rationya adalah sangat rendah pada para kurang daripada 5.

Saham ini nampak undervalued, tetapi risiko tetap ada, termasuk keupayaannya menebus sukuk pada bulan Julai ini. Namun berasaskan, keputusan terbarunya, mungkin syarikat boleh melakukannya dan terus mencatatkan untung. Masalah syarikat bukan pada prospek perniagaannya, yang sebenarnya agak positif, cuma aliran tunainya sahaja menghadapi masalah.

Bagi pelabur yang berminat dalam saham ini, kenaikan harga semata-mata bergantung kepada prestasinya pada tempoh yang mendatang. Saya cadangkan letakkan stop loss bagi pelaburan ini, walaupun anda membuat pelaburan berasaskan Fundamental Analysis. Jika untung, berpotensi untung besar tetapi jika rugi, kerugian anda dihadkan dengan adanya stop loss.

2 ulasan:

zulk berkata...

mcm mana progress ingress skrg ini ?

Unknown berkata...

Keputusan suku tahunan terbaru boleh didapati hanya bulan depan kerana financial year end Ingress ialah 31 January bukan 31 Disember.

Maklumat terkini boleh dibaca di bahagian company announcements (current) Bursa Malaysia.