07 Mac, 2010

Produk Perbankan Islam Masih Kurang Diterima

Ramai masih belum maklum betapa seriusnya riba

Dalam satu posting mengenai pelancaran buku terbarunya, Ustaz Zaharuddin ada menyatakan yang berikut: "Islamic finance is supposed to be offered and served to the Muslim community as their priority, however in Malaysia, the statistic shows that the subscribers to the Islamic banking products are dominated by the non-Muslim clients".

Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Sebenarnya saya pun pada mulanya tidak begitu yakin dengan perbezaan antara kedua-dua perbankan konvensyenal dan Islam sehinggalah saya membaca ayat Quran dan hadis berikut berikut dan diterangkan maksudnya oleh seorang pensyarah di UIA:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda, dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah supaya kamu berjaya." (Surah Ali Imran: 130)

"Wahai orang-orang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah SWT dan tinggalkanlah saki baki riba sekiranya kamu benar-benar beriman. Sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan Rasulnya. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba) maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan juga tidak dianiaya."
(Surah Al Baqarah: 278-279)

Hadis Nabi S.A.W

“Jauhilah daripada tujuh dosa, syirik , sihir, membunuh tanpa hak, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari dari medan perang dan menuduh perempuan yang suci melakukan zina.” (Riwayat Al Bukhari dan Muslim)

“Satu dirham riba yang dimakan oleh seorang lelaki dalam keadaan ia mengetahuinya lebih buruk daripada berzina sebanyak 36 kali.”
(Riwayat Ahmad & Ad-Dar Qutni)

“Sungguh akan datang pada manusia suatu masa yang pada waktu itu tidak tersisa seorang pun melainkan akan makan riba, barang siapa yang tidak memakannya maka ia akan terkena debunya.”
(Riwayat Abu Dawud & Ibn Majah)

Sesungguhnya amaran ayat Quran dan Hadis di atas amat serius tetapi hadis terakhir ini yang mengesahkan segala-galanya. Cuba teliti ayat terakhir. Bukankah zaman tersebut ialah sekarang?!

Sebagai contoh sekarang ini, walaupun kita berusaha sedaya upaya untuk mengelakkan riba, kita masih terkena tempiasnya kerana Bank Negara (BNM) menetapkan dasar menerusi Overnight Policy Rate (OPR) dan Base Financing Rate (BFR) biasanya akan ditentukan merujuk kepada OPR BNM.

Walaupun ramai yang mendakwa perbankan Islam banyak kelemahan dan mirip perbankan konvensyenal, perlu diingat bahawa kontraknya adalah berbeza dan berasaskan jual beli dan konsep lain yang dibenarkan Syariah.

Saya rasa adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memaklumkan kenalan dan saudara-mara kita tentang larangan riba dan menggalakkan penggunaan perbankan Islam dan takaful, dan juga mengingatkan tentang riba dalam bentuk lain, termasuklah dalam sesetengah skim pelaburan cepat kaya.

Bagi saya "isytiharkan perang dengan Allah dan Rasulnya" dan "seperti berzina sebanyak 36 kali" adalah amaran yang cukup kuat. Tetapi bukti paling kukuh ialah unjuran Rasulullah tentang keadaan yang dihadapi pada zaman ini. Pada saya hadis terakhir memberikan bukti muktamad yang tidak boleh dinafikan.

Tiada ulasan: